Aplikasi Ini Boleh Menterjemah Bahasa Kucing Anda

Share on facebook
Share on twitter

Bekas pembangun perisian Amazon yang membangunkan Alexa kini dilaporkan menghasilkan satu aplikasi yang membolehkan korang menterjemahkan bahasa kucing korang.

Aplikasi tersebut digelar MeowTalk akan cuba membantu anda memahami bahasa kucing termasuk Oyen.

Aplikasi itu akan cuba mencatatkan bahasa kucing dan cuba menyesuaikan maknanya. Dan para pengguna juga boleh membantu mengemaskini bahasa kucing yang mereka tahu di dalam aplikasi tersebut.

Mirip Google Translate yang membenarkan penggunanya turut terlibat dalam memperbaikinya translasi.

Buat masa ini, MeowTalk sudah mengenalpasti 13 frasa kucing termasuk:

– Beri aku makan
– Aku tengah marah
– Jangan kacau aku

Kajian menunjukkan, kucing memiliki meow yang berbeza dan unik. Ada yang mengiau dengan kuat dan ada yang tak.

Jadi translasi oleh MeowTalk ini akan berbeza mengikut profil kucing korang.

Dengan teknologi merakam dan melabel buny — kecerdasan buatan / AI dan perisian mesin pembelajaran akan memahami bahasa kucing yang berbeza dengan lebih baik.

Dan boleh menterjemah bahasa kucing dengan lebih baik. Jadi pengguna digalakkan merakam sebanyak mana bunyi kucing yang mereka ada.

Javier Sanchez yang merupakan pengurus program teknikal aplikasi ini mahu menghasilkan satu kolar pintar / smart dollar yang dipakaikan pada kucing.

Dengan kolar yang canggih ini, ianya akan segera menterjemah bahasa kucing korang dengan segera dan dihantar ke telefon pintar.

Bagi kucing korang yang suka bergaduh tu sambil mengeluarkan bunyi pelik tu, boleh la korang tahu dia meroyan apa sebenarnya.

“Saya fikir ini sangat penting sekarang kerana, dengan semua penjarakan sosial yang berlaku, anda hanya mempunyai kawan yang berada di rumah iaitu – kucing, “tambah Encik Sanchez.

“Ini akan membolehkan mereka berkomunikasi dengan kucing mereka, atau sekurang-kurangnya memahami maksud kucing mereka, dan membina hubungan yang sangat penting.”

Respon pengguna

Aplikasi ini tersedia secara percuma di Kedai Google Play dan App Store Apple.

Oleh kerana masih dalam tahap awal pengembangannya, ada ulasan yang berbelah bagi, dengan beberapa pengguna mengadu kesalahan dalam aplikasi.

“Saya agak kesal,” kata satu komen.

“Saya baru memuat turunnya dan bahkan tidak dapat menggunakannya kerana ia terus memberitahu saya bahawa terdapat ralat pada wifi / sambungan.”

“Saya mendapat terjemahan kucing saya berkata: ‘Saya sedang jatuh cinta!’ 90% sepanjang masa,” kata pengguna lain.

“Walaupun senang memikirkan kucing saya sangat menyayangi saya, saya pernah menangkap seekor kucing saya mengeluarkan bunyi marah dan menggeram semasa bermain – dan aplikasi ini turut mengatakan bahawa dia juga jatuh cinta,” tambah seorang pengguna lagi.

Tetapi yang lain positif, dan aplikasinya mempunyai penilaian rata-rata 4.3 di Google Play Store.

blank

“Buat masa ini, jika anda tidak menganggapnya terlalu serius, ini adalah aplikasi yang sangat menyeronokkan,” kata satu ulasan lain.

“Dan, siapa tahu, mungkin pada waktunya, ia akan benar-benar mempelajari MeowTalk saya dalam semua keadaan. Ia pasti menarik pada masa akan datang. ”

“Konsep yang sangat hebat dan saya menikmatinya kerana kucing saya tidak pernah berhenti bercakap,” tambah ulasan lain.

Namun, pengguna juga telah menyatakan keprihatinan tentang privasi di aplikasi mengenai bagaimana data dari rakaman disimpan dan digunakan.

Dalam dasar privasinya, aplikasi mengatakan bahwa ia berada dalam “fasa pengembangan” dan menasihati siapa pun yang “tidak mahu berkongsi data [bunyi kucing]” untuk menyahkan pemasangan aplikasi sehingga sepenuhnya mematuhi undang-undang privasi GDPR EU.

“Sebilangan besar suara kucing sebenarnya untuk berkomunikasi dengan manusia, kerana kebanyakan tuan mereka akan bertindak balas terhadap mereka,” kata Juliette Jones, pakar tingkah laku kucing di Wood Green, The Animals Charity.

Jones juga risau aplikasi itu akan memberikan risiko lain kerana miscommunication.

“Mungkin ada beberapa ketidaktepatan yang dapat memberikan pemilik gambaran yang salah tentang apa yang kucing mereka rasakan.”

“Ini boleh memudaratkan kucing, pemiliknya dan hubungan mereka – misalnya, jika kucing menggeram, itu tidak semestinya mereka bahagia dan tenang.”

“Kucing juga boleh mencari kasih sayang atau menunjukkan rasa tidak selesa mereka. Dalam bentuknya sekarang, aplikasi hanya boleh digunakan untuk sekadar hiburan. ”

“Kami mungkin tidak akan dapat mengubah miaow kucing menjadi kata-kata manusia,” kata Anita Kelsey, pengarang ‘Let’s Talk About Cats’.

“Yang dapat kita lakukan adalah santai santai memikirkan apa yang mereka katakan dari perspektif manusia kita sendiri.

“Aplikasi ini kelihatan menyeronokkan dan tidak ada salahnya bersantai santai dengan kucing anda.”

Beberapa orang berkongsi apa yang mereka dapat daripada MeowTalk tentang apa yang dikatakan kucing mereka.

Kucing dia ni asyik nak berehat:

Yang ini pula jenis emo dan mintak makan je kerja dia.

Baca yang lain