Korang pernah tengok salah satu filem paling berjaya dalam sejarah Korea Selatan iaitu “Parasite”, yang popular pada 2019 dan 2020 mencecah box office secara mengejutkan, menceritakan kisah keluarga miskin Korea Selatan yang tinggal di pangsapuri kecil separa bawah tanah, dan sebuah keluarga kaya yang tinggal di rumah agam mewah di Seoul.
Walaupun cerita dalam filem pemenang Oscar adalah fiksyen tulen, namun gambaran kehidupan di dalam apartmen keluarga miskin itu benar benar wujud di Korea Selatan. Mereka memanggilnya banjiha dan beribu-ribu orang, di ibu kota Seoul, tinggal di sana.
Kini, kerajaan Seoul telah mengumumkan akan memansuhkan pangsapuri separuh bawah tanah, selepas dua wanita dan seorang remaja maut dalam banjir yang berlaku baru baru ini. Rumah yang sempit biasanya disewa oleh mereka yang berpendapatan rendah.
By 2050, roughly two-thirds of the world’s population will be urban-based – and the vast majority of those currently at risk of being displaced by floods live in towns and cities.
To prevent disaster, urban planning & development must be climate-smart. https://t.co/jzk7BiDB5J— Zurich Flood Resilience Alliance (@floodalliance) August 12, 2022
Julie Yoon dari BBC Korea bertemu dengan beberapa orang yang tinggal di banjiha pada tahun 2020, untuk mengetahui bagaimana kehidupan di sana.
Hanya ada sedikit cahaya yang masuk. Malah kadangkala tumbuhan renek yang ditanam pun tak mampu bertahan kerana kekurangan cahaya matahari yang teruk.
Salah seorang yang tinggal di banjiha ini adalah warga Korea bernama Oh Kee Cheol.
Di mana seseorang boleh mengintip ke dalam apartmennya melalui tingkap. Kadang-kadang remaja itu merokok di luar apartmennya atau meludah menerusi celahan tingkapnya.
Pada musim panas, dia mengakui sangat terseksa tinggal di situ.
Seoul is banning semi-basement apartments like the one seen in the movie "Parasite" after three people died in one during a massive flood. pic.twitter.com/nePyHCjBHE
— AJ+ (@ajplus) August 12, 2022
Bilik mandi kecil itu tidak mempunyai tab dan berada setengah meter di atas lantai. Siling bilik mandi sangat rendah. Dia terpaksa berdiri dengan kaki dilenturkan untuk mengelak kepalanya terhantuk di siling.
“Apabila saya mula-mula berpindah, tulang kering saya lebam akibat terkena tangga dan terhantuk pada dinding konkrit,” kata Oh, 31 tahun. Dia bekerja dalam industri logistik.
Namun kini, dia mengaku sudah terbiasa dan menyukai tenpat tinggalnya.
“Sekarang saya tahu di mana saya boleh terhantuk dan di mana ada cahaya.”
Parasite, yang diarahkan oleh pengarah legenda Bong Joon-ho, menceritakan kisah kehidupan yang sangat berbeza antara yang kaya dan yang miskin.
Perbezaan yang melampau antara kedua-dua keluarga – keluarga Park yang kaya dan keluarga Kim yang miskin – dapat dilihat dari rumah mereka. Satu rumah agam di atas bukit di Seoul, manakala satu lagi rumah separa bawah tanah yang kotor.
Dalam kehidupan sebenar Seoul, banjiha adalah rumah kepada beribu-ribu orang muda, sementara mereka bekerja keras dan berharap untuk masa depan yang lebih baik.
Rumah keluarga Park dalam filem itu kelihatan begitu kontras dengan bilik yang sangat luas dan mewah.
Asal usul banjiha
Banjiha bukan sahaja sebahagian daripada ciri seni bina Seoul, ia juga merupakan produk sejarah. Tempat kecil ini sebenarnya membawa kita kembali ke masa beberapa dekad yang lalu, apabila konflik antara Korea Selatan dan Korea Utara berlaku.
Pada tahun 1968, komando Korea Utara menyelinap masuk ke Seoul. Mereka membawa misi untuk membunuh Presiden Korea Selatan Park Chung-hee.
Serangan itu dapat digagalkan, tetapi ketegangan antara kedua-dua negara semakin kuat. Pada tahun yang sama, Korea Utara turut menyerang dan merampas kapal pengintip Tentera Laut AS, USS Pueblo.
Agen-agen bersenjata Korea Utara menyusup masuk ke Korea Selatan dan ketika itu terdapat beberapa insiden keganasan.
Takut peningkatan, pada tahun 1970 kerajaan Korea Selatan menukar peraturan pembinaan bangunan. Semua bangunan pangsapuri bertingkat tinggi baharu dan ianya mesti mempunyai ruang bawah tanah yang boleh digunakan sebagai bunker sekiranya berlaku kecemasan negara.
Pada mulanya, menyewa banjiha adalah haram. Walaubagaimanapun, semasa krisis perumahan 1980-an, apabila ruang di ibu kota hampir terhad, kerajaan terpaksa membenarkan ruang bawah tanah untuk kediaman dan disewakan.
Pada 2018, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menyatakan bahawa, walaupun termasuk dalam senarai 11 negara dengan ekonomi terbesar di dunia, Korea Selatan menghadapi masalah dengan kekurangan rumah mampu milik. Ini adalah halangan besar, terutama bagi generasi muda dan orang yang tidak mampu membeli rumah.
Bagi mereka yang berumur di bawah 35 tahun, nisbah sewa kepada pendapatan kekal pada 50% sejak beberapa dekad yang lalu. Itulah sebabnya pangsapuri separuh bawah tanah telah menjadi jawaban kepada tengah-tengah isu kenaikan harga perumahan yang pesat.
Pandangan masyarakat
Sesetengah penduduk banjiha bergelut untuk menangani stigma sosial. Tetapi tidak semua.
“Saya baik-baik sahaja dengan keadaan pangsapuri saya,” kata Oh.
“Saya memilih tempat ini supaya saya dapat memperoleh dan menyimpan banyak kerana itu. Tetapi saya sedar saya tidak dapat menghalang orang daripada berasa kasihan kepada saya.”
“Di Korea, orang menganggap memiliki kereta atau rumah yang bagus adalah penting. Pada pendapat saya, banjiha adalah simbol kemiskinan.”
“Mungkin itulah sebabnya tempat saya tinggal menentukan siapa [status sosial] saya.”
Di tengah-tengah Parasite, apabila keluarga Kim yang miskin melangkah ke dalam kehidupan keluarga Park untuk mendapatkan wang daripada mereka, ahli termuda keluarga Park, Da-song, dapat menghidu kewujudan keluarga Kim.
Apabila Kim Ki-taek, cuba menghilangkan bau, anak perempuannya bercakap dengan dingin: “Ini adalah bau ruang bawah tanah. Bau tidak akan hilang, melainkan kita meninggalkan tempat ini.
Park Young-jun, seorang jurugambar berusia 26 tahun, menonton Parasite seketika selepas berpindah ke apartmen banjinya. Pada mulanya, alasan Park memilih banjiha adalah kerana ia berpatutan dan selagi ada ruang.
Selepas menonton filem itu, dia sentiasa memikirkan bau bilik bawah tanah. “Saya tidak mahu berbau seperti keluarga Kim,” katanya.
Pada musim panas, dia membakar dia membakar kemenyan yang tidak terkira banyaknya dan terus menggunakan dehumidifier. Dalam beberapa cara, dia berkata filem itu mendorongnya untuk membaiki apartmennya dan menghiasinya.
“Saya tidak mahu orang memandang rendah kepada saya hanya kerana saya tinggal di bawah tanah,” jelasnya.
Seorang lagi penduduk apartmen bawah tahan, Park dan teman wanitanya, Shim Min, membuat vlog tentang pengubahsuaian apartmen banjiha mereka.
Mereka sangat gembira dengan tempat itu, tetapi mengambil masa berbulan-bulan untuk sampai ke tahap itu.
“Apabila ibu bapa saya melihat apartmen saya buat kali pertama, mereka bimbang. Penyewa sebelum ini adalah seorang perokok tegar dan ibu saya tidak dapat mengatasi baunya,” kata Park.
Shim, seorang YouTuber berusia 24 tahun, pada mulanya sangat tidak bersetuju dengan Park apabila dia memutuskan untuk tinggal di apartmen banjiha.
“Saya pernah mempunyai persepsi yang sangat negatif terhadap banjiha kerana mereka tidak kelihatan selamat. Ia mengingatkan saya tentang sisi gelap bandar. Saya dibesarkan di kompleks pangsapuri bertingkat sepanjang hidup saya, jadi saya bimbang tentang teman lelaki saya. ”
Video menukar rumah mereka mendapat sambutan positif daripada penonton. Sesetengah penonton juga iri dengan gaya apartmen mereka.
“Kami suka rumah kami dan bangga dengan kerja yang kami lakukan di sini,” kata Min. Tetapi, tegasnya, itu tidak bermakna mereka mahu kekal di banjiha selama-lamanya.
"Parasite" made history sweeping the 2020 Oscars as the first foreign film to win Best Picture.
The movie is centered on a fictional family who lives in a semi-basement unit. But living in an underground home is a reality for many people in South Korea.pic.twitter.com/jz3PJwrzr3
— AJ+ (@ajplus) August 11, 2022
Oh juga menabung untuk membeli tempat tinggal sendiri. Dengan tinggal di pangsapuri separuh bawah tanah, dia berharap dapat merealisasikan impiannya dengan lebih cepat.
“Satu-satunya penyesalan saya ialah kucing saya, April, tidak dapat menikmati cahaya matahari melalui tingkap.”