Kerana Elon Musk Suruh Orang Pakai ‘Signal’, Saham Signal Advance Melonjak 1,100%

Share on facebook
Share on twitter

Elon Musk antara manusia paling berpengaruh di dunia. Oleh sebab itu apa sahaja yang dia tweet atau cakapkan akan menjadi perhatian dunia.

Baru baru ini Elon Musk mengajak semua untuk beralih menggunakan perkhidmatan pesanan ringkas Signal, dan meninggalkan WhatsApp.

Beberapa jam selepas pengumuman perubahan dalam dasar privasi WhatsApp, Elon Musk menulis tweet: “Gunakan Signal”

blank

Dasar terbaru WhatsApp akan membolehkan Facebook mempunyai nombor telefon, alamat IP, dan maklumat pada peranti mudah alih yang kita digunakan.

Sudah tentu, peraturan terbaru ini sangat sensitif dan telah membuat banyak protes kerana data sangat penting pada zaman ini

blank

Apa itu Signal?

Tindakan Musk itu telah membuat pelabur mencari saham Signal Advance, yang sebenarnya bukan syarikat yang memiliki aplikasi Signal.

Signal Private Messenger adalah alternatif lain untuk WhatsApp. Pengasas bersama WhatsApp Brian Acton meninggalkan syarikat itu setelah Facebook mengambil WhatsApp dan bergerak untuk memimpin Signal Foundation bersama Moxie Marlinspike.

Sama seperti WhatsApp, Signal menawarkan ciri yang hampir sama dengan versi WhatsApp awal. Aplikasi ini juga dikatakan menawarkan privasi yang lebih baik. Terdapat juga enkripsi end-to-end, yang didukung oleh Protokol Signal.

Kelebihan Signal adalah pada tahap keselamatannya kerana ia dienkripsi dan dinyatakan sebagai anti-bugging. Teknologi, yang disebut The Signal Protocol, juga digunakan di WhatsApp, Facebook Messenger, Skype dan lain-lain.

Untuk menggunakan Signal, pengguna boleh mendaftar dengan nombor telefon. Pengguna hanya perlu menulis nama mereka dan juga mengemas kini foto profil mereka. Signal tersedia di kedua-dua telefon Android dan iOS. Terdapat juga versi desktop untuk Linux, Windows dan macOS.

Acton sendiri mengeluarkan Signal dengan pelaburan USD50 juta untuk mengembangkan Signal.

“Mungkin yang paling ketara, kedatangan Brian bermaksud kehadiran jurutera yang sangat berbakat dan berwawasan dengan pengalaman berpuluh-puluh tahun untuk membina produk yang berjaya,” katanya lagi.

Portal Whisper System menyatakan bahawa Signal juga bebas daripada iklan dam pengintipan. Ianya sangat sederhana dan tidak kompleks.

Tweet Musk membuatkan pelabur melabur di saham yang salah

Hanya selepas empat hari selepas Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk menyarankan warganet dan pengikut Twitternya untuk menggunakan Signal, telah mendorong para pelabur untuk membeli saham Signal Advance.

Sebenarnya, Signal Advance adalah pengeluar komponen kecil yang sahamnya diperdagangkan di kaunter (OTC).  Ia sama sekali bukan syarikat yang mencipta Signal, aplikasi pesanan yang kini telah dimuat turun lebih 7.5 juta melalui Apple App Store dan Google Play.

Holger Zschaepitz berkata: “DUNIA GILA! Elon Musk memberitahu pengikutnya untuk ‘menggunakan Signal,’ menyebabkan lonjakan 1,100% dalam stok saham yang tidak berkaitan dengan nama yang serupa. Aplikasi Signal tidak ada kaitan dengan syarikat kecil, Signal Advance, yang stoknya meningkat 12 kali ganda dalam 2 hari. Perkara serupa telah berlaku pada Zoom [sebelum ini].”

Signal Advance, yang dilaporkan tidak memperoleh pendapatan pada tahun 2015 dan 2016, dan kini bernilai lebih dari $3 billion pada pasaran semasa.

Kes serupa berlaku pada tahun 2019 ketika beberapa orang membeli saham Zoom Technologies, yang merupakan bukan penyedia perkhidmatan panggilan video Zoom yang diperdagangkan di bawah label ZM.

 

Tahun lalu, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS menangguhkan perdagangan Zoom Technologies, sebahagiannya disebabkan oleh kekeliruan berhubung hubungannya dengan Video Zoom.

Ditanya sama ada Signal Advance akan dikenakan sekatan yang serupa, pegawai di Signal Advance Chris Hymel buat masa ini enggan memberikan komennya.

Kemudian Stefan Wieler membuat kemaskini: “7 hari yang lalu, Elon Musk mengesyorkan perkhidmatan pemesejan Signal. “Pelabur” membeli saham dengan nama yang sama, sebuah firma peralatan perubatan.”

“Harga meningkat dari 60 sen ke $70 setiap hari. Tetapi 7 hari kemudian, MASIH berada pada harga $8,43, meningkat 1815%. Anda masih fikir kita bukan ‘ibu’ dari semua gelembung ini?”

Seorang pengguna Twitter mencadangkan agar Elon Musk melabur dalam aplikasi Signal untuk membantu aplikasi tersebut menjadi lebih popular dan lebih baik.

Musk membalas: “Sudah menderma setahun lalu kepada Signal. Akan derma lebih banyak.”

 

Baca yang lain