Kesian Stephen Chow, Kini Berhutang Dengan Ex Dan Pelabur Sebanyak RM143.4 Juta

Share on facebook
Share on twitter

Sebelum ini tersebar berita bahawa Stephen Chow kini dalam situasi kewangan yang agak teruk. Dan legenda itu melelong rumah mewah miliknya.

Today Online melaporkan bahawa, Stephen Chow berhutang sebanyak keseluruhan RM143.4  juta (HK$270 juta) dengan bekas teman wanitanya dan juga para pelabur yang lain.

Sebagai rekod, bekas teman wanitanya, Yu Manfung merupakan pelabur dan juga jutawan pembinaan.

Masalah kewangan Stephen Chow didakwa bermula pada tahun 2012 ketika hubungan13 tahun Yu Manfung dengan Stephen berakhir pada tahun 2010.

Yu Manfung menuntut ganti rugi dari bintang berusia 58 tahun itu dengan HK$80 juta /RM42.75 juta.

Jumlah yang Manfung dakwa Stephen Chow berhutang dalam komisen dalam jangkaan penjualan rumah mewah di The Peak di Hongkong.

Oleh kerana Stephen tinggal di rumah itu – ya, itu adalah banglo mewah yang dilaporkan digadaikan beliau awal tahun ini – Manfung merasakan dia berhak mendapat bayaran 10 peratus, yang bernilai sekitar HK$80 juta.

Menurut Manfung, setakat ini dia hanya menerima HK$10 juta (RM5.34 juta).

Namun, Stephen mengatakan jumlah itu dibayar atas kerelaan hatinya / budi bicara, dan tidak ada kaitan dengan komisen yang diminta Yu Manfung.

Kes ini akan dibawa ke mahkamah pada bulan November akan datang.

Dan kemudian ada satu lagi ‘timbunan’ hutang Stephen Chow. Di mana dilaporkan dia berhutang kepada para pelabur. Pada tahun 2016, pengarah mengadakan “Perjanjian Pertaruhan” di mana para pelabur  memberikan komitmen untuk melabur HK $ 1.33billion (RM710 juta) di dalam syarikat Stephen Chow.

Para pelabur ini diberikan janji dan jaminan keuntungan sebanyak HK $1.04 bilion (RM540 juta) setelah empat tahun.

Menurut sumber, segalanya berjalan lancar dalam tiga tahun pertama, dengan syarikat memperoleh keuntungan keseluruhan HK$ 670 juta (RM358 juta).

Tetapi pada tahun keempat, para pelabur hanya menerima HK$160 juta (RM85.5 juta). Pandemik yang melanda dunia membuatkan Stephen Chow bergelut dengan kewangannya kerana industri filem terkena impak yang sangatb teruk.

Dengan perjanjian itu yang tamat dan Stephen tidak dapat mencapai sasarannya, para pelabur kini mengejarnya untuk baki wang dijanjikan dan bahkan dapat meminta agar dia membeli kembali saham mereka.

Pada bulan Jun, ada laporan bahawa Stephen telah menggadaikan rumahnya di puncak bukit dan tidak akan menghadapi masalah untuk membayar hutang jika dia menjualnya.

Ini kerana terdapat beberapa pembeli yang berminat dengan kediamannya yang bernilai HK $ 1.1bil (S$ 198 juta) tetapi Chow setakat ini dikatakan masih keberatan untuk menjual rumah tersebut.

Mungkin Chow masih berusaha cara lain terlebih dahulu kerana rumahnya itu adalah rumah kesayangannya.

blank

Baca yang lain