Mengejutkan, Kalvin Phillips Hentam Guardiola Sebagai Mulut Puaka

Kalvin Phillips terbuka melabel Pep Guardiola seorang pengurus yang biadap sehingga mengoyakkan hatinya.

Kalvin Phillips ditandatangani dari Leeds United sebelum ini dan ketika itu dia menjadi rebutan banyak kelab.

Manchester City mendapatkan Phillips dengan harga £45 juta. Namun dia gagal menjadi pemain utama di kelab tersebut.

Walaupun City kehilangan beberapa pemain tengah yang meninggalkan kelab dan cedera, dia terus menjadi pemain yang gagal meyakinkan Guardiola.

Sehingga Guardiola memberitahu bahawa dia sudah berputus asa dengan Kalvin Phillips dan mengakui dia gagal menjadi jurulatih yang baik kepada pemain itu.

“Saya simpati dengan Kalvin Phillips. Saya mahukan personaliti dan karakter yang baik, dia adalah contoh sempurna.”

“Ianya cuma, saya menggambarkan sesuatu, menggambarkan pasukan, saya agak sukar untuk melihat dia dalam pasukan ini. Itu sahaja,” tegas pengurus itu.

Kalvin Phillips kini bersama dengan West Ham. Baru baru ini dia menyatakan dia mahu bermain bola sepak.

Ketika di Man City, dia hanya di bangku simpanan. Walaupun kelab itu memenangi banyak piala namun dia mendedahkan dia hilang nikmat atau rasa tak berguna kerana dia tak menyumbang banyak di atas padang, sekadar duduk di bangku simpanan.

Apa yang mengejutkan, Phillips yang secara asasnya masih pemain Man City telah mengecam cara Guardiola bercakap sehingga dia terasa aib.

Selepas Piala Dunia 2022, Pep Guardiola tidak gembira dengan kondisi Kalvin Phillips ketika pemain itu kembali.

Di mana pemain itu mengalami kegemukan ataupun terlebih berat badan. Phillips melepasi had BMI yang unggul seorang atlet ketika kembali ke kem Man City.

Pep Guardiola tidak pasti di mana silapnya. Sama ada kejurulatihan Three Lions gagal dalam program latihan mereka ataupun pemain itu sendiri yang tidak berdisiplin.

Guardiola berkata: “Dia tak cedera. Cuma ketika dia kembali ke Mana City, dia dalam keadaan terlebih berat badan.”

“Saya tak tahu kenapa. Dia tidak tiba di sini dalam keadaan yang sesuai untuk menyertai latihan atau bermain.”

Dia pemain yang hebat sebelum itu. Namun kemudiannya dia semakin sukar untuk mendapatkan minit permainan. Selain daripada krisis prestasi, dia juga kerap dilanda krisis kecederaan.

Mujur Gareth Southgate bermurah hati menyertakan namanya dalam skuad kebangsaan England untuk Piala Dunia 2022. Mungkin mengenang jasa pemain itu yang cemerlang ketika Euro 2020 yang lalu.

Keluarganya terutama sekali emaknya juga rasa marah dengan Guardiola ketika pengurus itu melabel dia gemuk.

“Selepas Piala Dunia, ianya mungkin detik paling sukar untuk saya apabila Pep secara terbuka cakap saya terlebih berat badan.

“Dia tak salah, dia pun betul nak cakap begitu, namun ada beza pada cara dia bercakap tentangnya.

“Saya bukannya tak setuju dengan dia, namun itu memberikan kesan yang sangat besar kepada keyakinan saya dan apa yang saya rasa di City.

“Keluarga saya juga sangat kecewa dengan komen itu, terutama sekali emak saya.

“Orang boleh je sewenang wenang cakap saya terlebih berat 10 kg. Padahal saya mungkin terlebih berat hanya sekitar 1.5 kg je kot daripada sasaran saya.”

Komen Kalvin Phillips ini seakan akan sudah mengesahkan bahawa pemain itu sudah tidak memikirkan lagi untuk bermain di bawah Guardiola di City selepas ini.

Peminat City benar benar terkejut dengan Kalvin. Kerana menurut mereka Guardiola memang pengurus yang jenis suka berterus terang.

Dia pernah mengkritik berat badan Riyad Mahrez sebelum ini namun pemain itu menjadikannya motivasi untuk memperbaiki diri dan akhirnya dia menjadi antara pemain paling penting City setiap musim.

Ada yang berkata, Kalvin Phillips terlalu manja, tipikal pemain Inggeris yang cepat sentap terutama sekali dengan jurulatih luar.

Baca yang lain