MotoGP: Dovizioso Sendiri Terkejut Jadi Pendahulu Carta Selepas Aksi Barai

Share on facebook
Share on twitter

Pelumba bintang Mission Winnow Ducati Team, Andrea Dovizioso, memberikan reaksi yang mencuit hati.

Ini selepas dia sendiri terkejut ketika wartawan menyatakan dia sekarang berada di kedudukan pendahulu dalam carta kejuaraan dunia.

Dovizioso  masih tidak menyangka bahawa dia kini berada di puncak kedudukan MotoGP 2020.

Perkara yang membingungkan Dovizioso adalah kerana dia merasakan bahawa prestasinya tidak begitu baik di MotoGP 2020.

Beliau tahu bahawa beliau bukannya terlalu dominan dan baru merasakan satu kemenangan ketika muncul dalam siri MotoGP Austria 2020 dan satu lagi di tempat ketiga dalam siri Sepanyol.

Baki empat perlumbaan, Dovizioso, menghasilkan keputusan yang kurang memuaskan. Namun, di sebalik prestasi yang buruk itu, dia sebenarnya berjaya mendahului kedudukan pelumba MotoGP musim ini.

Ini juga menjadikan Dovizioso segera berfikir bahawa perlumbaan MotoGP 2020 benar-benar pelik dan aneh sekali.

Dia merasakan bahawa dia tidak menyangka akan berada di tempat pertama walaupun prestasi mengecewakan.

Namun bukan bermakna dia tak suka berada di atas. Sudah tentunya Dovizioso sangat gembira apabila mendapat tahu. Malah dia kini mahu menjadikan itu sebagai motivasi untuk tampil lebih baik.

Dovizioso turut merasa kagum dan bersyukur kerana peluangnya untuk menjadi juara dunia di MotoGP 2020 kini lebih tinggi berbanding dengan musim musim sebelum ini.

Dovizioso menyatakan, fokus dia kini hanya mahu meningkatkan prestasi dan motosikal Desmosedici miliknya.

Dia mahu memanfaatkan kelebihan yang ada dan cuba mengejar gelaran dunia pertamanya di kelas MotoGP.

Musim ini setakat ini sudah ada 4 juara berbeza. Dan 12 orang pelumba sudah merasai podium. Jelas sekali tahun ini sangat mengujakan.

Dovizioso berkata: “Kejuaraan tahun ini sungguh pelik, dan sekarang kami pula yang sedang mendahului kedudukan [pelumba MotoGP 2020]. Namun, kita harus melihat sisi positif dari situasi semasa dan terus berusaha, berusaha sekuat tenaga untuk kembali kuat pada perlumbaan seterusnya, “kata Dovizioso, yang dipetik dari Crash.

“Ia adalah perlumbaan yang sukar. Ketika saya bermula dari belakang, saya banyak berjuang untuk mencari rentak pada awalnya. Saya masih tidak boleh bersaing seperti yang saya mahukan dengan tayar dan gaya menunggang yang selalu saya lakukan seperti beberapa tahun sebelum in, kerana ia kurang menjadi sekarang.”

blank

“Untungnya, Selasa ini, kita akan menjalani hari ujian di Misano, yang sangat penting untuk berusaha menyelesaikan aspek ini.”

Dovizioso masuk ke hujung minggu MotoGP San Marino dengan tiga mata dari pendahulu keseluruhan tetapi beliau kemudian berjaya menjarakkan diri dengan enam mata dari Fabio Quartararo setelah saingannya itu gagal mencatatkan skor.

Korang pula macamana? Rasa ok tak musim ni?

Baca yang lain