Pemain Terkaya Dunia Menjaringkan Gol Cut Inside Yang Padu Untuk Ratchaburi

Pemain terkaya di dunia dengan kekayaan lebih besar daripada Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi telah menyertai kelab baharunya di Thailand dan menjaringkan gol pada debutnya.

Faiq Bolkiah, 25, adalah anak saudara Sultan Brunei dan dilaporkan mempunyai nilai kekayaan bersih sekitar £20 billion.

Pemain sayap itu dilahirkan di Los Angeles tetapi memulakan kerjaya bola sepaknya di England selepas tiba di negara itu untuk tujuan pendidikan.

Perjalanannya dalam bola sepak bermula pada usia 11 tahun selepas menyertai Southampton sambil menjalani ujian pemilihan dengan Arsenal dan Reading, sebelum menandatangani perjanjian belia selama dua tahun dengan Chelsea pada 2014.

Pemain sayap itu berpindah ke Leicester City pada akhir kontrak itu dan kekal di The Foxes selama empat tahun, sebelum meninggalkan Stadium King Power pada 2020 tanpa sebarang debut senior.

Bolkiah berpindah ke Portugal untuk bermain untuk pasukan B Maritimo, sebelum ke Thailand pada penghujung 2021 untuk bermain untuk Chonburi di liga teratas negara itu.

Bagaimanapun, Bolkiah meninggalkan Chonburi pada awal musim panas ini selepas dua musim kerana dia hanya menjaringka dua gol dalam 31 penampilan.

Tetapi dia kini kembali dalam bola sepak Thailand, setelah menandatangani kontrak dengan Ratchaburi – dan bukan itu sahaja, Bolkiah kini kembali dalam senarai penjaring.

Ratchaburi menentang Police Tero dalam liga utama Thailand, dengan pasukan Bolkiah mengutip tiga mata selepas kemenangan dominan 6-1.

Giovanni Sio dan Jakkaphan Kaewprom memberikan tuan rumah kelebihan gol 2-0 menjelang rehat, dengan Kaewprom menambah gol keduanya selepas separuh masa.

Njiva Rakotoharimalala menjaringkan gol keempat Ratchaburi dari sepakan penalti.

Jeong Woo-geun yang ternyata hanya gol saguhati untuk Polis Tero menerusi penalti, sebelum Rakotoharimalala menambah gol kedua.

Dan kemidian Faiq Bolkiah, yang masuk dengan baki 20 minit masa biasa, menjaringkan gol keenam dan terakhir Ratchaburi pada minit keempat masa tambahan.

Dia melakukan jaringan itu dengan sangat cantik. Melakukan cut inside dan melencongkan bola. Saksikan:

Faiq Bolkiah menjadi antara orang yang dihormati. Ketika di Chelsea, rakannya pernah mendedahkan bagaimana anak saudara Sultan Brunei itu sebenarnya boleh je memilih untuk hidup mewah dan berseronok.

Namun dia memilih untuk bergasak dengan lelaki lain di atas padang, dan menepati jadual latihan yang ditetapkan kepadanya.

Faiq merupakan kapten pasukan kebangsaan negaranya.

Baca yang lain