Peminat Anggap Tugu Aguero Mirip Kroos, Pemain Real Madrid Itu Pun Turut Melayan

Share on facebook
Share on twitter

Manchester City meraikan ulang tahun ke-10 kejayaan mereka menjuarai EPL buat pertama kali selepas 44 tahun pada minggu ini.

Kelab tersebut memutuskan untuk mempamerkan tugu Sergio Aguero ketika melakukan gol ikonik Aguerooooo pada 13 Mei 2012.

Di mana gol pada minit ke-93 dan 20 saat itu membolehkan Man City merampas kejuaraan saat akhir daripada jiran mereka Manchester United.

Aguero menjaringkan gol itu untuk membolehkan Man City menang 3-2 ke atas QPR dan dia meraikannya dengan membuka jersinya dan memusingkannya di udara.

Man City dan rakan rakannya berjaya memenangi EPL dengan perbezaan jaringan.

Momen itu kekal menjadi momen paling ikonik dalam sejarah Man City kerana ianya adalah permulaan kepada peralihan kuasa di bandar Manchester daripada Manchester United kepada Man City dalam beberapa musim selepas itu.

Musim berikutnya Man United menamatkan saingan sebagai juara EPL. Namun selepas itu Man City sentiasa menamatkan saingan EPL di tempat lebih baik daripada Manchester United.

Kini skuad Manchester City berkira kira menjuarai EPL ke-4 mereka dalam 5 musim terakhir.

Sempena dengan ulangtahun gol Aguerooo itu, Man City turut menjemput Sergio Aguero sendiri datang merasmikan tugu tersebut.

Aguero dan teman wanitanya Sofia Calzetti meluangkan masa mereka di Manchester untuk melihat sendiri tugu ikonik itu.

Namun netizen merasakan bahawa tugu itu lebih mirip kepada Toni Kroos.

Keadaan di Twitter menjadi lebih gila apabila Toni Kroos sendiri mengusik sama ada Manchester City benar benar pasti bahawa Aguero benar benar berada ‘di sini [di Manchester City]’.

Ianya bermula dengan kapsyen pada post Simon Stone yang menulis: “Sergio is here.” ataupun “Sergio di sini.”

Kroos dengan nada nakal berkata: “Pasti ke?”

Kroos sendiri merasakan bahawa tugu itu mirip wajahnya. Gurauan Kroos itu menceriakan hari di media sosial.

Kisah Balotelli Memanggil Aguero Bongok Selepas Momen ‘AguerOooOo’

Aguero, yang menyertai City dari Atletico Madrid pada tahun 2011, telah menjaringkan 247 gol dalam 374 penampilan untuk City.

Aguero telah memainkan peranan utama dalam kebangkitan City dalam beberapa musim – era pemilikan Sheikh Mansour di kelab tersebut.

Dan paling ikonik adalah detik menjaringkan gol kemenangan ketika menentang QPR pada tahun 2012 yang merangkul gelaran pertama Liga Perdana Inggeris dalam 44 tahun.

Ketika mengumumkan bahawa Aguero akan meninggalkan Man City pada akhir musim 2020/21, ketua pengarah Man City, Khaldoon Al Mubarak berkata:

“Sumbangan Sergio kepada Manchester City selama 10 tahun terakhir tidak dapat dilanjutkan.”

“Kelegendaan beliau akan terpahat dalam ingatan semua orang yang mencintai kelab dan mungkin juga pada mereka yang suka bola sepak.”

Aguero ketika itu turut memuat naik ucapan selamat tinggal yang menyentuh perasaan untuk para peminatnya.

“Apabila kitaran ini menuju penghujungnya, banyak detik sensasi muncul.”

“Satu kepuasan dan kebangaaan bagi saya bermain untuk Man City sepanjang 10 musim penuh, perkara yang luar biasa bagi pemain profesional pada hari dan zaman ini.”

“Sepuluh musim dengan pencapaian besar, di samping kejayaan saya menjadi pencetak gol terbanyak dalam sejarah dan menjalin ikatan yang tidak dapat dihancurkan dengan semua orang yang mencintai kelab  ini –  mereka adalah orang yang akan sentiasa ada di hati saya.”

“Saya menyertai semasa era pembinaan semula tahun 2011, dan dengan bimbingan pemilik dan sumbangan ramai pemain lain, kita berjaya menempatkan diri di tempat di antara yang terhebat di dunia.”

“Tugas untuk mengekalkan kedudukan istimewa ini selayaknya akan dipikul oleh orang lain.

“Bagi saya, saya akan terus berusaha semaksimum mungkin untuk memenangi lebih banyak gelaran dan membawa lebih banyak kegembiraan kepada peminat.”

“Kemudian, tahap baru dengan cabaran baru akan bermula, dan saya sepenuhnya sudah siap sedia menghadapinya dengan semangat dan profesionalisme yang sama yang selalu saya dedikasikan untuk terus bersaing di level tertinggi.”

Pep Guardiola sebelum ini menyatakan bahawa rundingan dengan Aguero menjadi rumit kerana kelab perlu menghormati beliau sebagai pemain berstatus legenda.

Aguero kemudian menyertai Barcelona – kelab yang dicintai Guardiola. Namun malangnya detik bersama Barcelona tidak lama selepas beliau terpaksa bersara awal kerana masalah jantung.

Aguero dikejarkan ke hospital selepas perlawanan menentang Alaves kerana sesak nafas. Dan kemudian disahkan mengalami masalah jantung.

Selepas beberapa minggu mendapat rawatan, Aguero akhirnya terpaksa akur dan memutuskan untuk bersara.

Pengumuman persaraan Aguero baru sahaja dibuat. Dia berkata dia perlu mengutamakan kesihatannya, jadi dia terpaksa bersara.

“Kesihatan saya diutamakan. Kakitangan perubatan berkata pilihan terbaik ialah berhenti bermain bola sepak.”

“Jadi sekarang saya akan meninggalkan Barcelona dan bersara daripada bola sepak profesional,” katanya.

Sebagai pemain bola sepak, Aguero mempunyai rekod yang hebat. Beliau telah bermain sebanyak 802 perlawanan sepanjang kariernya.

Daripada 802 penampilan itu, dia berjaya mengumpul 436 gol.

Detik Aguerooooo!

Ianya dianggap sebagai salah satu detik paling gila dalam bola sepak. Di mana Manchester City dan Man United menentukan kejuaraan pada hari terakhir liga. Tak sah kalau bercerita tentang Aguero tanpa ada kisah Aguerooooo!

City memerlukan kemenangan di Etihad selepas Man United yang menamatkan perlawanan di sebelah lagi stadium.

Pada masa kecederaan, Aguero menerima bola daripada Balotelli yang sudah kehilangan keseimbangan badannya. Aguero dengan tenang melakukan body feint dan merembat masuk.

Dengan itu marilah kita ulang kembali detik AguerOOoOOooO:

Aguero berkongsi detik tersebut dalam buku autobiorafinya “Born to Rise.”

“Masa tu tak ada ruang untuk melakukan percubaan. Dan saya melihat peluang untuk menyusup masuk ke dalam kotak penalti. Ketika saya menolak bola melepasi Taye Taiwo, saya merasakan ada kontak dari belakang, saya berfikir adakah saya nak penalti ataupun meneruskannya. Tapi kontak itu terlalu minima dan saya meneruskannya.”

“Dan itulah dia, satu satunya peluang yang saya harapkan akan muncul dan saya harus memanfaatkannya, jadi saya merembat bola sekuat mungkin dan berharap hasil terbaik.”

“Saya masih ingat, ketika melihat bola menggegar jaring, mendengar jeritan gegak gempita. Saya membuka jersi saya dan memutarkannya di atas kepala. Ianya menjadi agak gila.”

Di sebuah lagi stadium, Manchester United sudah yakin mereka akan juara namun dikejutkan dengan berita bahawa Aguero baru sahaja menjaringkan gol kejuaraan untuk pasukannya.

Pemain pemain United ada yang masih terpinga pinga mahukan pengesahan perkara itu.

Balotelli: Eh bongok, aku sayangkan kau

“Saya tahu masa perlawanan sudah berakhir dan gol itu akan memberikan kami kejuaraan. Namun saya masih terkejut dan hanya sedar ketika rakan rakan saya meluru ke arah saya dan memeluk saya sehingga saya terbaring di atas padang. Mereka memberitahu mereka sayangkan saya.”

“Mario kemudian merangkul saya dan berkata: You f***ing idiot! I love you big b****cks!”

Aguero meninggalkan City dengan menjadi pemain paling banyak menjaringkan gol untuk satu kelab.

Beliau juga mencatatkan rekod sebagai pemain dengan rekod purata minit setiap gol yang terbaik.

Sebelum meninggalkan England, Aguero sempat mendapatkan nota ulasan perlawanan ikonik ketika detik Agueroooo satu ketika dahulu.

Baca yang lain