Polis Pakistan Kaitkan Remaja Bunuh Keluarga Sendiri Dengan PUBG, Namun Beberapa Pakar Menentangnya

Pengakuan seorang remaja 18 tahun yang masih diklasifikasikan sebagai juvana atau kanak-kanak yang membunuh ibu dan abangnya telah mencetuskan kebimbangan dalam kalangan ibu bapa di Pakistan. Polis percaya PUBG boleh menggalakkan dan mendorong kanak-kanak bertindak agresif.

Pembunuhan sadis yang mengorbankan seorang ibu dan tiga anaknya awal tahun ini telah mengejutkan penduduk bandar Lahore, Pakistan. Terdapat kebimbangan bahawa kejadian malang yang menimpa keluarga Naheed Mubarak juga boleh berlaku di rumah mereka.

Berdasarkan kenyataan polis pada 19 Januari lalu, penjenayah bernama Zain Ali, 18, mendedahkan dia menembak mati ibu dan adik-beradiknya bagi meluahkan kekecewaannya selepas kalah dalam permainan video PUBG.

Polis Pakistan telah memutuskan untuk menghubungi kerajaan persekutuan Pakistan untuk mengharamkan permainan Player Unknown’s BattleGrounds (PUBG) di Pakistan.

Menerusi Twitter, polis Pakistan merujuk kepada kejadian jenayah yang berlaku di kawasan Kahna di Lahore di mana anak lelaki sebuah isi rumah membunuh ahli keluarganya termasuk ibu, adik-beradik dan abangnya dengan menyangka bahawa mereka akan hidup semula sebagai ia berlaku dalam permainan.

Menurut jurucakap polis Pakistan, remaja itu ketagih PUBG. “Tertuduh melepaskan tembakan ke arah ahli keluarga, menyangka mereka akan hidup semula,” tambahnya.

Beliau berkata, tertuduh telah mengalami masalah tidak cukup tidur yang kronik sebelum melakukan pembunuhan ngeri itu.

“Saya tertekan kerana selalu kalah dalam perlawanan. Saya menembak semua orang kerana saya fikir mereka akan hidup semula seperti watak dalam permainan itu,” kata Ali, yang masih dalam tahanan polis.

Pengakuan Ali sekali lagi mencetuskan perdebatan hangat tentang pengaruh buruk permainan video terhadap pemikiran pemain.

Mengimbas kembali kes pembunuhan Naheed, ramai ibu bapa di Pakistan percaya bahawa permainan seperti PUBG boleh menggalakkan keganasan di dunia nyata. Pihak penguatkuasa undang-undang negara malah telah mencadangkan agar sekatan sepenuhnya atas alasan golongan muda berpotensu dipengaruihi kepada keganasan dan jenayah.

Sebaliknya, komuniti pemain berpendapat bahawa permainan itu tidak sepatutnya dipersalahkan atas pembunuhan itu. Pakar kesihatan mental mengatakan jenayah ini didorong oleh faktor yang lebih kompleks.

“Bermain permainan mungkin ketagihan atau mengecewakan,” kata pemain permainan dan pengulas esport Onaiza Naeem, lebih dikenali sebagai AyanoHisako kepada Vice.

“Saya telah bermain permainan ini selama 15 tahun, dan saya tidak pernah berniat untuk mencederakan diri sendiri atau orang lain.”

Dalam permainan pemain menembak lawan ini, pemain bertarung antara satu sama lain untuk terus hidup. PUBG ialah salah satu daripada empat permainan video yang paling banyak dimainkan di dunia selain Fortnite, Minecraft dan Grand Theft Auto.

PUBG popular di kalangan pelbagai kalangan, dan versinya yang lebih ringan menambahkan lagi tarikan kepada pemain berpendapatan lebih rendah.

Versi asal permainan oleh pembangun Korea Selatan itu telah terjual lebih daripada 75 juta salinan di seluruh dunia, manakala versi mudah alih telah dimuat turun berbilion kali dan mengaut $7.6 bilion pada 2021.

Sejurus selepas penahanan Zain Ali pada 28 Januari, seorang pegawai polis berpangkat tinggi di Pakistan mengaitkan pembunuhan Naheed dengan PUBG dalam suratnya kepada kerajaan wilayah.

Dia memetik beberapa siri pembunuhan yang berlaku di Lahore pada April 2020. Pada masa itu, seorang pemain PUBG meracuni adik, rakan dan abang iparnya dengan methamphetamine kerana mereka kecewa konsol permainan mereka telah dijual untuk dicairkan menjadi wang. Di mana ketika itu keluarga mereka memerlukan wang.

“Ini membuktikan bahawa ketaksuban anak muda terhadap permainan dalam talian yang ganas, seperti PUBG dan Fortnite, telah mengubah pemikiran pemain tentang keganasan, yang boleh membawa kepada tingkah laku jenayah. Oleh itu, Kementerian Telekomunikasi Pakistan perlu menyekat permainan seperti itu, terutamanya PUBG,” kata surat rasmi itu.

Dia menggesa agar permainan seperti PUBG disekat segera.

Bagaimanapun, pakar kesihatan mental berkata pihak berkuasa terlalu memandang ringan isu itu, memberi amaran bahawa menyekat hanyalah penyelesaian sementara kepada masalah kesihatan mental yang mendasari.

“Terdapat korelasi yang tinggi antara masalah kesihatan mental dan permainan video, tetapi itu kerana golongan muda lebih cenderung menggunakan permainan video sebagai saluran untuk tekanan atau menangani masalah asas,” jelas ahli psikologi Rabeea Saleem di Karachi.

“Setakat ini, permainan video dikaitkan dengan pencerobohan dan masalah kesihatan mental pada kanak-kanak. Tetapi saya tidak fikir korelasi membayangkan sebab musabab.”

Daripada 28 kajian yang dinilai, laporan yang dikeluarkan dalam jurnal Royal Society Open Science pada 2020 menyimpulkan bahawa permainan video tidak menyebabkan tingkah laku yang agresif atau ganas.

Menurut Saleem, permainan video sebenarnya boleh digunakan sebagai cara untuk mengatasi masalah keagresifan dan kebimbangan. Ia menjadi salah satu medium yang sangat baik untuk mengurangkan sikap ganas.

Jadi timbul persoalan, kenapa Zain Ali menembak keluarganya selepas bermain PUBG? Pakar psikologi Muhammad Ali Khan di Islamabad mengesyaki dia mungkin mengalami masalah psikiatri yang mendorong tindakannya.

“Walaupun pelakunya perlu menjalani pemeriksaan secara bersemuka sebelum menentukan punca sebenar, ada kemungkinan dia mengalami gangguan psikotik (psikosis), tidak dapat mengawal kemarahan, kemurungan, gangguan bipolar dan gangguan kawalan impulsif, ” katanya.

Pemain telah berulang kali menegaskan untuk tidak menyalahkan permainan secara langsung. Bagi mereka, mengapa permainan disekat jika tiada bukti saintifik untuk menyokong hubungan jenayah mereka?

Sajid Rehman menguruskan saluran YouTube Zalmi Gaming, tempat dia kerap bermain menyiarkan aktiviti permainan PUBG. Menurutnya, menyekat hanya akan memudaratkan pemain profesional yang memperoleh pendapatan daripada bermain permainan.

“Ini akan menjadi bencana kepada masyarakat muda kita. Kami telah bekerja keras untuk mencari rezeki daripada permainan ini. [Menyekat] akan menafikan semua kerja keras kami.”

Kerajaan persekutuan malah telah mula menerima industri esport yang semakin berkembang di Pakistan, termasuk potensi PUBG sebagai penyedia pekerjaan untuk golongan muda.

Bulan ini, kerajaan mengumumkan akan mengadakan kejohanan kebangsaan PUBG peringkat pro pertamanya.

Walaupun tiada jawapan yang jelas kepada jenayah yang dikaitkan dengan permainan video seperti PUBG, pakar kesihatan mental mengesyorkan agar kesejahteraan mental pemain dan golongan muda diberi lebih perhatian.

Ini dianggap lebih baik, memandangkan tiada jaminan bahawa menyekat permainan akan mengurangkan risiko orang melakukan keganasan. Perlu ada kempen kesedaran tentang kesihatan mental agar pemain pemain PUBG ini lebih bijak mengendalikan emosi mereka.

“Pengharaman total mungkin tidak baik untuk mereka, dan mereka mungkin masih mencari jalan untuk terus bermain,” kata Saleem.

“Ibu bapa, guru dan ahli psikologi perlu bekerjasama untuk mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan mereka beralih kepada permainan yang berlebihan. Dengan cara ini, mereka boleh mencari penyelesaian yang lebih baik.”