Ronaldo: ‘Budak Budak Sekarang Ni Tak Mahu Terima Kritikan’

Share on facebook
Share on twitter

Cristiano Ronaldo mendedahkan bahawa ada segelintir pemain pemain muda pada hari ini tidak boleh menerima kritikan membina daripada pemain lebih senior.

Manchester United pada awal musim ini dicanang akan menjadi pencabar kejuaraan sebenar selepas menadatangani bintang seperti Varane, Sancho dan kepulangan semula Ronaldo.

Musim lalu Man United menamatkan saingan di tanggan kedua di belakang Man City. Itu yang membuatkan harapan ke atas United sangat tinggi.

Walaupun masih berada dalam persaingan Piala FA dan aksi UCL, namun dalam persaingan liga, United kini fokus kepada cuba menempatkan diri dalam 4 teratas berbanding dengan mencabar kejuaraan.

Ronaldo menyertai semula Manchester United pada deadline day – dalam jendela perpindahan lalu. Kini merupakan penjaring terbanyak kelab pada musim ini dengan 14 gol.

Ronaldo merupakan salah seorang pemain yang berusia di atas 30 tahun yang masih menjadi pemain utama kelab. Malah masih menjadi penjaring utama dalam pasukannya.

Cristiano Ronaldo kemudian secara terbuka menyuarakan kritikan ke atas pemain pemain muda pada hari ini yang tak suka mendengar kritikan daripada pemain pemain lebih berpengalaman.

“Pemain yang sudah matang, lebih tua, mereka sentiasa boleh membantu pemain pemain muda,” kata Ronaldo kepada produksi Premier League.

“Namun saya tidak boleh memberikan kamu contoh, jika saya memberikan kamu nasihat, walaupun kamu lebih muda daripada saya, jika kamu tak menyematkannya dalam kehidupan seharian, kamu akan dalam kesulitan.”

“Saya masih ingat, ketika saya berusia 18, 19, 20 tahun, ada beberapa pemain yang lebih tua bercakap dengan saya, ‘Cristiano kamu tahu kamu harus memperbaiki diri’.”

“Mereka ini [pemain lebih senior] tahun lebih banyak perkara daripada kamu, mereka lebih berpengalaman daripada kamu.”

“Mereka sudah melalui banyak peristiwa perit. Namun untuk pemain yang lebih muda, mereka tak dapat menerima kalau kamu mengkritik mereka.”

“Saya tak mahu mengaitkan perkara ini dengan pemain kami secara umumnya. Namun saya ada anak, saya tahu. Kadangkala, apabila kamu terlalu berkeras, mereka melakukan perkara bertentangan. Jadi, kamu harus mencari keseimbangan dalam bercakap dengan mereka.”

“Tetapi, pada pandangan saya, yang paling penting adalah, ianya harus dari dalam diri kamu. Kamu harus bangga dengan diri kamu, melihat cermin dan berkata, dengar sini, saya akan memberikan segalanya.”

“Saya rasa, kami semua harus melakukannya. Kerana ini adalah tahun baru, kita sudah menukar lembaran baru, kita berpeluang memenangi banyak kejayaan. Kita harus percaya, jika tidak ianya akan menjadi mimpi ngeri.”

“Saya tak nak berada di sini untuk berada di tempat keenam atau ketujuh atau kelima. Saya datang ke sini untuk menang [trofi] dan bersaing.”

“Secara individu adalah sangat penting. Kami ada di sini untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan saya, sokongan, nasihat. Saya akan menjadi orang pertama yang akan membantu kamu, tetapi jika kamu tak mahu mendapatkan bantuan sesiapa, lakukan tugas kamu, lihat diri kamu sendiri dan lakukan yang terbaik untuk membantu pasukan.”

Ronaldo kemudian menyatakan bahawa dia masih belum memikirkan soal persaraan. Malah masih berusaha untuk memastikan fizikalnya terus mampu bersaing dengan pemain pemain di usia 20-an.

“Secara genetik saya berasa seperti 30 tahun. Saya menjaga tubuh badan dan minda saya dengan sebaiknya.”

“Saya nak tahu sama ada saya masih boleh beraksi sehingga saya berusia 40, 41 atau 42. Ianya dedikasi yang memerlukan masa yang banyak, jam yang banyak, hari yang banyak, berminggu minggu, berbulan bulan dan bertahun tahun untuk dapat bersaing dengan pemain pemain yang berusia 20-an ini.”

 

Baca yang lain