Van Dijk Tak Yakin Hala Tuju Liverpool Dan Masa Depannya Bersama The Reds Selepas Era Klopp

Kapten Liverpool, Virgil van Dijk meragui hala tuju Liverpool selepas Era Jurgen Klopp. Ini kerana menurutnya, Jurgen Klopp telah menetapkan standard yang sangat tinggi di kelab itu.

Sambil tidak dapat memberikan jaminan bahawa dia akan terus kekal di Liverpool selepas era Klopp ini berakhir.

Isu paling mustahak untuk Liverpool sekarang adalah mencari pengganti paling sesuai untuk mebgisi jawatan Klopp. Yang Van Dijk anggap ianya tanggungjawab sangat besar di bahu kelab.

Van Dijk akur dengan keputusan Jurgen Klopp yang tiba tiba mengumumkan mahu melepaskan jawatan selepas musim ini berakhir,

Kapten The Reds itu turut tidak menolak tentang ketidakpastian mengenai masa depan jangka panjang Liverpool akan menjejaskan cita-cita mereka musim ini.

Mereka menumpaskan Norwich 5-2 dalam pusingan keempat Piala FA pada hari Ahad dalam perlawanan pertama sejak pengumuman sensasi oleh Klopp.

Tetapi dia tahu Liverpool mesti melakukannya dengan betul apabila mereka memilih pengganti Klopp.

“Kelab akan mempunyai tugas besar di tangan mereka, itu sudah diketahui umum,” kata Van Dijk.

“Untuk menggantikan bukan sahaja pengurus tetapi keseluruhan kakitangan dan terdapat begitu banyak perkara yang akan berubah.

“Saya sangat ingin tahu arah mana yang akan dituju tetapi apabila itu akan diumumkan kita akan melihat keadaan kita.

“Ia akan menjadi penghujung era Jurgen Klopp – saya masih sebahagian daripadanya sebab itu saya tidak suka bercakap mengenainya – dan itu adalah fokus utama saya.

LIVERPOOL, ENGLAND – NOVEMBER 30: Virgil van Dijk of Liverpool celebrates goal during the Premier League match between Liverpool FC and Brighton & Hove Albion at Anfield on November 30, 2019 in Liverpool, United Kingdom. (Photo by Clive Brunskill/Getty Images)

“Semoga kami akan mencapai kejayaan yang kami semua impikan dan pada masa itu mungkin akan ada lebih banyak penjelasan mengenai apa yang kelab mahukan untuk masa depan dan kemudian kita akan lihat.”

Ditanya sama ada dia melihat dirinya menjadi sebahagian daripada era seterusnya, Van Dijk menambah: “Itu soalan besar. Saya tidak tahu.”

Van Dijk tidak pasti siapa yang akan menjadi pengurus baharu selepas ini. Sama ada dia masih diperlukan selepas ini?

Ujian lebih besar menanti Liverpool dalam ‘jelajah’ perpisahan Klopp, dengan Chelsea melawat Anfield pada hari Rabu sebelum mereka ke Arsenal hujung minggu depan.

Pemain pertahanan Belanda, Van Dijk, 32, menegaskan tiada apa yang berbeza tentang pendekatan Liverpool ketika pendahulu Liga Perdana Inggeris itu masih bersaing dalam 4 trofi.

“Tiada apa yang benar-benar berubah. Jelas sekali perkara akan berubah pada penghujung musim dan pada musim baharu tetapi pada masa ini tidak dan kami perlu terus melakukan perkara yang sama,” katanya.

“Ia lebih mudah diucapkan daripada dilakukan tetapi saya rasa pemain lain juga berfikiran seperti itu dan menjadi tugas saya untuk memastikan kami mengekalkannya.

“Kami semua manusia dan kami mempunyai emosi — sesetengah pemain berasa berbeza tentang pengumuman pengurus berbanding yang lain.

“Itu perkara biasa kerana setiap orang berfikir dengan cara yang berbeza tetapi saya tidak perasan profesionalisme itu dijatuhkan atau tahap standard.

“Sesi latihan yang saya lihat dalam beberapa hari kebelakangan ini tidak berbeza daripada sebelumnya.”

Baca yang lain