5 Tweet Kontroversi Elon Musk Sebelum Dia Menjadi Pemilik Twitter

Elon Musk telah membuat beberapa tweet kontroversi yang membuatkan akaunnya beberapa kali dikenakan amaran.

Selepas bosan dikawal oleh Twitter yang menurutnya menghalang kebebasan bersuara, Elon Musk telah membeli Twitter yang kini menjadi miliknya.

Elon Musk juga mengalu alukan hatersnya untuk terus mengkritiknya di Twitter tanpa perlu risau akan disekat, kerana bagi Elon Musk, itulah kebebasan suara sebenar.

Pengambilalihan Elon Musk terhadap Twitter telah mencetuskan banyak perdebatan tentang masa depan platform itu — malah kerajaan Amerika Syarikat turut serta dengan menyatakan “kebimbangan tentang kuasa yang dimiliki oleh media sosial utama”.

Elon Musk merupakan antara tokoh yang sangat berpengaruh di dunia dan sudah tentunya di platform alam maya seperti Twitter.

Pengambilalihan $44 bilion Musk juga membuatkan warga Twitter tak senang dengannya. Mereka mengungkit beberapa tweet Elon Musk yang dianggap kontroversi.

Sejak menyertai Twitter pada tahun 2009, Musk sering menghadapi masalah dengan Twitter. Berikut adalah beberapa tweet paling kontroversi daripada pemilik baharu Twitter.

1. Tweet tentang menyelamatkan remaja lelaki di gua Thai

Vernon Unsworth membawa Musk ke mahkamah – dan kalah – selepas perbalahan mereka di Twitter.

Pada 2019, Elon Musk menghadapi perbicaraan kerana memfitnah selepas menggelar penyelam gua British Vernon Unsworth sebagai “lelaki pe d of i l” di Twitter — siaran tweet itu  sudah pun dipadamkan.

Unsworth menjadi terkenal di seluruh dunia setahun sebelumnya selepas mengetuai usaha menyelamatkan 12 remaja lelaki apabila mereka terkandas di sebuah gua bawah tanah di Thailand.

Musk cuba membantu dalam operasi menyelamat dan berhasrat untuk menderma sebuah kapal selam mini yang dibuatnya.

Namun, belum pun sempat dia mengirimkan kapal selam mininya, dia terlibat perang mulut dengan Unsworth di Twitter selepas penyelam itu menolak tawaran itu, memanggilnya sebagai “perbuatan untuk lagak Perhubungan Awam / PA Stunt”.

Yang bermaksud, Elon Musk cuba melakukan perkara itu untuk publisiti dan populariti di kalangan orang ramai. Musk bertindak balas dengan menuduh Unsworth sebagai p e do.

Unsworth menyaman Musk kerana memfitnah kerana komennya, menuntut $190 juta daripada Musk, tetapi mahkamah Los Angeles memutuskan untuk memihak kepada usahawan itu.

Pada masa itu, peguam Unsworth, Lin Wood, berkata: “Keputusan ini memberi isyarat … bahawa anda boleh membuat sebarang tuduhan yang anda mahu, walau bagaimanapun kejam dan tidak patut, namun ada seseorang boleh melepaskannya.”

2. Musk membuat komen kontroversi di Twitter mengenai pandemik Covid-19

Apabila Covid-19 diisytiharkan sebagai pandemik pada Mac 2020, Elon Musk tidak mempedulikan kata-kata apabila dia mengkritik langkah pencegahan seperti penguncian — dia malah memanggilnya “bodoh”.

Dalam salah satu tweetnya yang paling terkenal mengenai wabak itu, yang dihantar pada 30 Jun tahun itu, Musk mempersoalkan kriteria untuk menentukan sama ada seseorang telah meninggal dunia akibat coronavirus.

Walaupun telah diberi vaksin, usahawan itu secara terbuka menentang mandat vaksin dan menimbulkan kemarahan organisasi Yahudi dengan membandingkan Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau dengan Ad olf H itler apabila sekumpulan pemandu trak Kanada membantah vaksinasi mandatori.

3. Ajak Putin bertumbuk

Presiden Putin, seorang pemegang tali pinggang hitam dalam judo, masih belum menyahut cabaran Elon Musk untuk bertumbuk dengannya secara one by one.

Cabaran itu dibuat sebagai reaksi kepada pencerobohan Rusia baru baru ini ke atas Uk ra ine.

Ramai tokoh lain yang menyatakan kemarahan mereka kepada Putin namun Elon Musk dengan cara beliau yang sangat mengejutkan.

Pada 14 Mac, ahli perniagaan itu menghantar tweet mencabar presiden Rusia Vladimir Putin untuk bertarung di atas gelanggang.

“Saya dengan ini mencabar Vladimir Putin untuk bertumbuk satu lawan satu. Pertaruhannya ialah Ukraine.”

Dia kemudian menghantar tweet terus ke akaun rasmi presiden Rusia dan mengulangi jemputan itu. Putin, tali pinggang hitam judo, tidak menjawab.

4. Menghina Presiden AS

Musk telah menimbulkan kontroversi kerana menghina Presiden Joe Biden kerana tidak menamakan syarikatnya, Tesla, apabila bercakap mengenai kereta elektrik.

Elon Musk memperoleh kekayaannya daripada beberapa siri usaha niaga yang termasuk syarikat pengeluar kereta elektrik Tesla, yang telah menjadi pemain industri terkemuka dalam perniagaan tersebut.

Januari lalu, manusia terkaya di dunia itu kelihatan jengkel dengan komen daripada presiden AS Joe Biden mengenai pengeluaran kereta elektrik di Amerika, di mana Tesla tidak dinamakan sedangkan nama pesaing mereka disebut.

“Biden ialah boneka stoking yang lembap dalam bentuk manusia,” kata Musk menerusi tweet pada 27 Jan.

5. Merugikan Tesla dengan tweet

Ada satu Tweet Musk tentang Tesla telah memberi kesan kepada nilai pasaran syarikat.

Elon Musk telah berulang kali mendapat masalah dengan pemegang saham Tesla atas komennya di Twitter, yang telah menyakiti syarikat itu.

November lalu, saham Tesla jatuh hampir 5% selepas usahawan itu membuat tinjauan di Twitter – bertanya sama ada dia patut menjual sebahagian daripada kepentingannya dalam syarikat itu.

Hasilnya, 58% daripada 3.5 juta undian berkata dia sepatutnya berbuat begitu. Keadaan itu membuatkan ramai pelabur panik dan menarik pelaburan mereka.

Pada Mei 2020, Musk menyebabkan lebih banyak kekacauan dengan tweet bahawa dia fikir harga saham Tesla adalah “terlalu tinggi”. Ramai yang menganggap tweet itu berbentuk spekulasi kepada pasran Tesla.

Komen itu membuatkan Tesla kehilangan $14 bilion daripada nilai pasaran Tesla pada masa itu.

Jenaka Coca Cola

Coca-Cola telah mengandungi ekstrak daun koka ataupun k o k a i n  dalam formulanya sejak 1929.

Kontroversi Twitter terbaru Elon Musk, yang berlaku selepas dia membeli syarikat media sosial itu. Ianya telah menimbulkan kekecohan di Twitter.

Pada 28 April dia secara berseloroh mengumumkan rancangan untuk membeli Coca-Cola supaya dia boleh menambah semula perisa  k o k a i n kepada formula coke paling terkenal di dunia.

Minuman itu, yang dicipta pada tahun 1885 oleh ahli farmasi AS John Pemberton, sebenarnya mengandungi ekstrak daun koka. Pada masa itu k o k a i n adalah sah digunakan dalam minuman dan ianya merupakan bahan biasa dalam dadah, menurut Institut Penyalahgunaan Dadah Kebangsaan Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun, bahan itu tidak digunakan dalam minuman sejak 1929.

Walaupun sebahagian daripada 87.4 juta pengikut Musk bertindak balas secara positif terhadap siaran itu, yang lain mengkritik apa yang mereka lihat sebagai promosi untuk dadah.

Ini bukan kali pertama ahli perniagaan itu mencetuskan kontroversi mengenai dadah. Dia menjadi viral kerana menghisap g an ja dalam temu bual dengan hos podcast Joe Rogan pada 2018.

Mereka ketika itu sedang menjalani penggambaran di California pada masa itu, di mana dadah adalah sah tetapi pengkritik berpendapat ia bukan paparan yang bagus.

Cuma Elon Musk masih menganggap mesin aiskrim McDonald sebagai masalah yang hanya boleh diselesaikan dengan keajaiban.

Baca yang lain