[VIDEO] Tak Peduli Hal Mata, Atas Semangat Kesukanan, George Russell Melompat Dari Keretanya Untuk Menyelamatkan Zhou

George Russell telah dipuji sebagai wira dan digelar KING selepas dia meluru keluar dari keretanya untuk memeriksa Zhou Guanyu yang terlibat dalam kemalangan ngeri.

Pemandu Britain itu terperangkap dalam pertembungan pusingan pertama di Grand Prix British yang menyebabkan perlumbaan dihentikan hampir sejam.

Rempuhan yang mengejutkan itu menyaksikan Zhou terbalik dengan kelajuan tinggi

Russell meluru keluar untuk cuba memeriksa keadaan pemandu China apabila dia melihat keretanya telah terbalik dalam keadaan sangat ngeri.

Kemalangan ngeri itu itu adalah yang pertama dalam Grand Prix British yang penuh insiden dan drama.

Zhou Guanyu dari Alfa Romeo telah terlibat kemalangan dengan keretanya melambung dan tercampak ke pada penghadang tayar selepas bersentuhan dengan kereta Russell.

Detik luar biasa ini berlaku apabila kereta Sebastian Vettel Williams menggesel kereta Alex Albon, dengan Pierre Gasly dan Esteban Ocon turut terlibat dalam perlanggaran itu.

Selepas kemalangan itu, Russell terus pergi ke arah Zhou untuk memeriksanya selepas kemalangan dramatiknya.

Disebabkan oleh bendera merah, Russell sepatutnya segera kembali ke pitlane, tetapi sebaliknya dia tidak memperdulikan arahan itu dan bertindak atas semangat kesukanan dan memeriksa keadaan Zhou.

Zhou telah diperiksa di pusat perubatan terdekat, dengan Alfa Romeo mengisytiharkan dia sihat dan dia disahkan tidak mengalami kecederaan serius.

Albon telah dibawa ke hospital melalui helikopter selepas kemalangan itu.

Peminat memuji tindakan Russell di media sosial.

Seorang pengguna Twitter berkata: “George Russell adalah KING yang mutlak kerana tidak ambil peduli tentang perlumbaan langsung dan melompat keluar dari keretanya untuk memeriksa Zhou.”

Seorang lagi menggunakan emoji bertepuk tangan dan menulis: “George Russell berlari ke Zhou untuk memeriksa sama ada dia baik-baik saja selepas kemalangan yang mengerikan itu.”

Seorang lagi peminat pemandu Britain itu berkata: “Saya enggan mendengar sesiapa lagi bercakap buruk tentang George Russell! Pada masa ini dia adalah wira super yang mengetepikan segala-galanya tanpa berfikir panjang untuk memeriksa rakan pemandu yang baru sahaja mengalami kemalangan ngeri. . Letakkan sedikit penghormatan pada namanya.”

Selain itu, seorang lagi warganet berkata: “Walaupun dia tidak mendapat keputusan yang baik, namun dia membuktikan kepada dunia, dia juara untuk insan yang memiliki hati yang sangat baik.”

Deni pula berkata: “George Russell hari ini adalah sesuatu yang luar biasa. Kamu tak akan dapat melihat semangat kesukanan seperti ini setiap hari. Nalurinya telah memberitahunya untuk berlari ke arah Zhou, tanpa mengira apa yang berlaku kepada perlumbaan dan matanya. Dan itu sudah mencerminkan dengan jelas tentang siapakah orang ini.”

Sementara Grand Prix British yang dramatik diteruskan, Russell memuat naik tweet: “Pertama sekali, perkara yang paling penting ialah Zhou ok.”

“Itu adalah insiden yang menakutkan dan semua penghargaan kepada marshal dan pasukan perubatan atas respons pantas mereka.”

“Jelas sekali, sangat tergamam untuk menamatkan perlumbaan dengan cara ini dan saya minta maaf untuk pasukan dan peminat. Dan Bersorak untuk LH [Lewis Hamilton] dari garaj.”

Ia merupakan kemalangan kedua yang mengejutkan di Silverstone selepas Formula 2 turut menyaksikan kemalangan ganas antara Dennis Hauger dan Roy Nissany.

Saksikan beberapa video detik Russell keluar keretanya di sini:

Perlumbaan tersebut dimenangi oleh Carlos Sainz Jr. dari Ferrari. Ini diikuti oleh Sergio Perez dari Red Bull. Wira tuan rumah, Lewis Hamilton menamatkan perlumbaan di tangga ke-3.

Sementara George Russell tidak menamatkan perlumbaan.

Baca yang lain