TERKINI: Lewandowski Secara Rasmi Tak Akan Kekal Di Bayern, Barcelona Intai Peluang

Masa depan Robert Lewandowski terus menjadi tanda tanya. Terbaru pemain itu dilaporkan sudah memberitahu Julian Nagelsmann bahawa  beliau tidak akan kekal di Bayern selepas kontraknya berakhir.

Ini untuk memudahkan pengurus itu merancang musim musim seterusnya dengan mencari penyerang baharu. Jika Bayern mahukan hasil penjualan daripadanya, Bayern harus menjualnya. Atau melihat pemain itu pergi secara percuma.

Tetapi buat masa ini, belum ada apa yang rasmi diputuskan tentang pemain antarabangsa Poland itu. Kerana Bayern menyatakan mereka tiada masalah untuk mengekalkan pemain itu sehingga kontraknya tamat. Namun jika Lewandowski meminta untuk dilepaskan ke mana mana pasukan, Bayern kedengarannya seperti terbuka untuk mempertimbangkannya.

Robert Lewandowski mengesahkan bahawa dia telah memberitahu Bayern Munich bahawa dia tidak akan menandatangani kontrak baharu dengan kelab itu, sambil menambah bahawa dia mahu “mencari penyelesaian terbaik untuk kedua-dua pihak.”

Penyerang Poland itu, yang bercakap selepas perlawanan terakhir Bayern musim Bundesliga, seri 2-2 dengan VfL Wolfsburg, dengan dia masih mempunyai kontrak berbaki setahun dalam perjanjian semasanya.

Tetapi terdapat laporan meluas bahawa dia berminat untuk berpindah pada musim panas ini.

“Saya boleh mengesahkan bahawa saya bercakap dengan Hasan [Salihamidzic, pengarah sukan Bayern] dan memaklumkan kepadanya bahawa keputusan itu telah dibuat — dan saya tidak menyambung kontrak saya dengan FC Bayern,” katanya kepada Sky Germany.

“Kedua-dua pihak perlu memikirkan masa depan. Adalah lebih baik jika kita mencari penyelesaian terbaik untuk kedua-dua pihak.

“Saya berkata kepada [Salihamidzic] bahawa jika tawaran datang, maka kita perlu memikirkannya — ini juga untuk kebaikan kelab. Kedua-dua pihak perlu memikirkan masa depan. Itu sahaja yang boleh saya katakan.”

“Saya masih mempunyai kontrak setahun [berbaki di Bayern]. Tetapi saya berkata bahawa kita perlu mencari penyelesaian terbaik untuk kedua-dua pihak. Kita perlu tunggu dan lihat apa yang berlaku.”

Bercakap sebelum perlawanan Sabtu ini, Salihamidzic mencadangkan mereka boleh mengekalkan penjaring kedua terbanyak sepanjang masa Bundesliga sehingga tamat kontraknya walaupun dimaklumkan dia tidak sabar-sabar untuk pergi.

Kes yang sama berlaku ketika Thiago Alcantara memberitahu bahawa dia tak akan menyambung kontrak. Lalu Bayern menjual pemain itu ke Liverpool. Pemain tersebut juga gembira dengan keputusan itu kerana dia sendiri mahu menyertai Jurgen Klopp di Anfeld.

“Saya bercakap dengan Lewa. Dalam perbincangan itu dia memaklumkan kepada saya bahawa dia tidak mahu menerima tawaran kami untuk menyambung kontrak dan dia mahu meninggalkan kelab ini,” kata Salihamidzic kepada Sky Germany.

“Dia kata dia nak buat benda lain. Tapi pendirian kami tak berubah. Hakikatnya dia ada kontrak hingga 30 Jun 2023.”

Pemain berusia 33 tahun itu menyertai pada 2014 dari Borussia Dortmund secara percuma dan telah memenangi gelaran Bundesliga setiap tahun sejak itu. Beliau turut memenangi Liga Juara-Juara Eropah dan menjadi pemain terbaik dunia FIFA Best.

Barcelona telah dikaitkan kuat sebagai satu destinasi untuk Lewandowski. Pengurus Barca Xavi Hernandez tidak menolak peluang mereka untuk mendapatkan penyerang itu. Sambil menegaskan bahawa mereka tidak pernah melihat usia sebagai faktor utama dalam rekrut pemain.

“Saya menandatangani Dani Alves pada usia 38 tahun,” kata Xavi ketika ditanya mengenai pendiriannya tentang pemain yang lebih berpengalaman.

“Ia bukan tentang umur, ini tentang prestasi. Pemain menjaga diri mereka sendiri dan setiap tahun mereka lebih profesional.”

“[Zlatan] Ibrahimovic, [Luka Modric], Alves… Mereka semua telah beraksi dengan sangat baik di kelab-kelab dan memainkan peranan penting. Cristiano [Ronaldo] dan [Lionel] Messi juga. Umur bukan keutamaan. Jika mereka mampu membantu memperbaiki prestasi kami, itu adalah perkara yang penting.”

Apa yang pasti ramai peminat merasakan bahawa Lewandowski sudah pun mengucapkan selamat tinggal kepada peminat Bayern. Lewandowski dilihat sebak dan menangis ketika melambai lambai ke arah seksyen penyokong Bayern.

 

Baca yang lain

Xavi Sedia U-Turn Dan Kekal Di Barca

Beberapa minggu lalu Xavi menyatakan bahawa dia akan tetap meninggalkan Barcelona walaupun kelab itu menjulang UCL sekalipun. Sebelum itu Xavi sudah menyatakan