Ini Sebab Putera William Menjadi Penyokong Aston Villa Dan Bukannya Manchester United Atau Chelsea

Share on facebook
Share on twitter

Ketika Aston Villa sah kekal di Liga Perdana Inggeris, Putera William antara orang yang melompat kegirangan di istananya.

Sosok yang sama meraikan Villa naik pangkat semula ke EPL sebelum ini.

Putera William sudah lama menyokong Aston Villa, sejak kecil lagi.

Bagaimana Duke of Cambridge itu boleh menjadi salah seorang peminat tegar Aston Villa?

Bekas pemain pasukan kebangsaan England, Peter Crouch, mendedahkan kepada BBC Sport, William menceritakan kisahnya kepada beliau. Semuanya bermula ketika dia menyaksikan pertandingan Aston Villa v Bolton Wanderers di Piala FA.

Ketika William berusia 12 atau 11 tahun pada masa itu, beliau pergi ke stadium menyaksikan bola sepak dengan kawan kawannya.

William mulai tertarik dengan Aston Villa, walaupun pada ketika itu ramai rakan rakannya meminati Manchester United dan Chelsea.

William dan adiknya Harry memang dari kecil dibesarkan dengan protokol yang longgar kerana kehendak ibunya, Puteri Diana.

Diana yang mahukan anak anak mereka terus bergaul dengan orang awam.

blank

William memberitahu: “Saya berusia sekitar 12 atau 11 tahun pada masa itu dan saya pergi bersama banyak rakan. Saya duduk di sana (bangku stadium) di antara semua peminat Villa dan saya menyukainya. Saya fikir suasananya luar biasa.”

“Pada masa itu, saya sangat tidak mahu menyokong Manchester United atau Chelsea seperti rakan saya yang lain di sekolah,” sambungnya.

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa alasan William menyokong Villa adalah dua, iaitu jatuh cinta pada pandangan pertama dan prinsip keengganan untuk mengikuti yanng lain.

Tetapi di sisi lain, dia juga mengagumi sejarah Villa.

“Villa memenangi Piala Eropah (sekarang Liga Juara-Juara) dan gelaran lain. Saya merasakan hubungan yang sebenar dengan kelab, dan bukannya ketika menonton pasukan lain. Villa seperti sebuah kelab kebanggaan di Midlands dan sangat istimewa,” jelasnya.

blank

Sebagai bapa, William mendakwa dia tidak mahu memaksa anak-anaknya, terutama George, untuk menyukai Villa Seperti dia. Beliau membiarkan anak-anaknya memilih jalan mereka sendiri, tetapi dia bimbang ketika George kelihatannya semakin suka dengan menyukai Blues.

William pernah juga menyatakan beliau selalu menceritakan tentang Aston Villa kepada George, sebagai ‘racun’ nak menarik anaknya itu agar tertarik dengan Aston Villa.

Namun buat masa ini nampak tak berjaya.

blank

“Saya berusaha untuk tidak memujuknya untuk menjadi peminat Villa. Biarkan dia memilih jalannya sendiri. Ini mengenai mencari apa yang sesuai dengannya,” katanya.

“Sebelumnya, saya agak bimbang dia menyokong Chelsea, tetapi sekarang Frank [Lampard] telah menjadi pengurus di sana dan saya merasakan ada sedikit perubahan budaya di Chelsea dan saya setuju dengan itu,” lanjutnya sambil tersenyum.

Jadi, perkara yang paling penting menurut William bukanlah masalah anaknya harus menyokong kelab ini dan tidak dapat menyokong kelab ini. Namun, lebih kepada cara mereka mengambil pelajaran positif dari kelab bola sepak.

“Saya suka nilai dan etika kerja kelab. Saya mahu mereka menjaga pemain dan memberi contoh yang baik untuk peminat muda,” jelasnya.

“Saya mahu anak-anak kita, ketika menonton di stadium, menyukai apa yang mereka lihat, menikmatinya, dan melihat teladan mereka berperilaku seperti yang kita semua inginkan,” katanya.

Baca yang lain