Kisah Terhasilnya Peta Legenda De_Dust2, Ini Penciptanya

Bukan hanya pemain atau peraturan yang menjadikan permainan menjadi esport yang hebat. Counter-Strike juga memiliki satu peta legenda bernama Dust_2 .

Pencipta kepada permainan Counter Strike iaitu Minh Le (Gooseman) dan Jess Cliffe (Cliffe) berkongsi kisah bagaimana dust_2 boleh terhasil.

Dust 2, dust2, dust II, de_dust2, apa sahaja korang sebut nama peta itu, ianya adalah sama. Peta legenda yang tak perlu lagi diperkenalkan kepada semua gamers FPS (First Person Shooter).

Counter Strike adalah permainan yang dihasilkan pada 1999, ianya sinonim dengan banyak perkara daripada B_32, B_45, B_88, T dan CT, semuanya mesti masih lekat dalam kepala korang sekarang ni kan? Tak cerita lagi wang poket sebanyak $16K untuk korang membeli senjata secepat mungkin.

Ada bunyi tak dalam kepala tu tengok gambar ni?

Lincah je jari korang menekan tanpa melihat papan kekunci kan?

Red Bull sempat bercakap dengan mereka yang bertanggungjawab mewujudkan Dust 2 ini. Namun sebelum itu kita lihat sejarah ringkas bagaimana semua ini boleh berlaku.

Dari mod ke arus perdana

Counter – Strike dimulakan sebagai projek peminat, yang bermaksud penciptanya adalah pengkod dari bilik tidur, bukan pembangun permainan profesional.

Minh Le (Pencipta bersama Counter – Strike) berkata: “Saya membuat mod Counter – Strike yang asli dari Half – Life keluaran Valve semasa tahun pertama saya di universiti. Saya berusia sekitar 20 tahun masa tu dan sebelum ini saya pernah menggunakan beberapa mod lain pada masa lalu yang memfokuskan diri pada peperangan kontemporari. ”

“Saya membesar menonton filem aksi seperti Rambo dan mereka mempengaruhi selera saya dalam permainan.”

“Saya selalu merasakan bahawa terdapat kekurangan permainan pasukan dalam permainan penembak orang pertama yang popular pada masa itu, seperti Quake dan Unreal Tournament. ”

“Ini adalah dorongan saya untuk membuat Counter – Strike, untuk mengisi kekosongan itu.”

Game CS ni sebenarnya hampir sama macam beberapa game lain yang di-custom dari game lain. Sama seperti Dota 2 dari permainan custom Warcraft III, PUBG dari permainan ARMA III, bahkan Dota 2 melahirkan permainan popular lain iaitu Auto Chess.

Begitu juga dengan Counter Strike (CS), yang lahir dari permainan Half Life.

Pada masa itu, Counter-Strike dimulakan oleh dua pemain yang mempunyai idea dan berusaha menerapkannya pada Half Life. Dua orang itu ialah Minh Le (Gooseman) dan Jess Cliffe (Cliffe).

Pada masa itu, Minh Le dan Jess Cliffe bukan pembangun permainan profesional, tetapi hanya pelajar yang menyukai permainan video dan ingin mencuba karya yang mereka sukai. Permainan dengan tema kepolisian juga dicetuskan kerana minat Gooseman untuknya.

Le menceritakan hal ini dalam sebuah dokumentari pendek dari Valve.

“Pada waktu itu saya sangat tertarik dengan pasukan anti-teror. Saya merasakan bahawa pekerjaan mereka mempunyai kerumitan tersendiri dari segi senjata atau taktik yang mereka gunakan.”

“Saya juga berpendapat bahawa ini akan menjadi tema yang menarik untuk permainan baru. ” kata Gooseman.

Half-Life yang digunakan Gooseman dan Cliffe sebagai asas untuk pengembangan CS juga berdasarkan tema yang ingin mereka bawa ke dalamnya.

Sebenarnya, Half-Life bukan satu-satunya permainan FPS yang dapat dibongkar dan dijadikan permainan baru. Pada masa itu, ada juga Unreal Tournament dan Quake, dua permainan yang mempunyai pengaruh terhadap pengembangan genre FPS, salah satunya adalah permainan yang menciptakan trend kawalan WASD dalam permainan FPS.

Half-Life dipilih walaupun Minh Le mengakui kesukaran untuk memperbaiki mesin Half-Life.

“Saya mengusahakan projek ini selama kira-kira 30 hingga 40 jam seminggu, semasa saya sedang menamatkan pengajian di universiti.” kata beliau kepada GameSpot.

Semasa pembangunan sedang dijalankan, perkara lain yang tidak kurang pentingnya untuk difikirkan adalah nama permainan.

Seorang pengguna Reddit berkongsi screenshot perbincangan antara Gooseman dan Cliffe ketika mereka ingin menentukan nama permainan.

Gooseman memberikan idea nama Counter-Terrorist Forces. Tetapi Cliffe muncul dengan idea untuk nama yang juga disukai oleh Gooseman, iaitu Counter-Strike.

Gooseman bahkan mengatakan bahawa sebelum ini mereka berdua telah memikirkan nama lain seperti International World Soldiers dan Frag Forces.

Counter-Strike, Community dan terhasilnya Dust 2

Sejarah CS adalah disokong oleh prinsip Open-Source mereka pada ketika itu. Gooseman dan Cliffe mengakui bahawa mereka tidak mempunyai banyak masa untuk memikirkan dan membuat semua elemen permainan Counter-Strike kerana mereka sedang dalam pengajian.

Hasilnya, pengembangan permainan berbilang pemain ini telah dilakukan secara terbuka sepenuhnya, dengan Gooseman dan Cliffe memberikan kebebasan kepada komuniti untuk membuat apa sahaja yang mereka mahukan.

“Kami sebenarnya tidak membuat sebarang peta pun di Counter-Strike. Semua peta dibuat oleh komuniti. Mereka akan membuat folder, kemudian menghantarnya kepada kami dan kami akan menyemak folder tersebut.”

“Kemudiannya kita akan memilih mana yang kita suka dan memasukkannya ke dalam versi CS yang akan dilancarkan seterusnya.”

“Jadi pada dasarnya, begitulah permainan dikembangkan. Ketika itu ada saya, kawan saya Cliffe, dan komuniti – dan anda boleh mengatakan CS seperti permainan yang dikembangkan bersama.”

Cara pembangunan ini menjadikan masyarakat sangat teruja. Sebilangan besar dari mereka bahkan menjadi sebahagian daripada pengembangan Counter-Strike itu sendiri.

“Sedangkan pada awalnya, kami berjuang sampai mati, meminta orang untuk mencuba versi trial Counter-Strike. Saya biasa bertanya kepada rakan kuliah saya, dan mereka menjawab dengan “tidak, terima kasih.” Kata Cliffe dalam sebuah dokumentari dari Valve.

“Pada awal pengembangan, komen dari masyarakat adalah warna untuk versi beta Counter-Strike seterusnya yang akan kami keluarkan. ”

Kami merasakan tenaga positif yang luar biasa dari komuniti pada masa itu, ”kata Clife.

“Orang menghantar banyak hasil mereka kepada kami. Mungkin kita menerima beratus-ratus folder hasil daripada kreativiti komuniti dalam satu hari pada masa itu. ” Kata Minh Le.

Kaedah ini juga menjadikan CS akhirnya memiliki salah satu peta yang paling legenda, iaitu de_dust2.

Seperti peta lain, de_dust2 juga dibuat komuniti. Penciptanya adalah Dave Johnston, yang pertama kali membuat peta ini di Counter-Strike 1.0 pada tahun 2000.

De_Dust2 telah menjadi peta yang sangat sinonim dan simbolik kepada Counter-Strike sejak sekian lama.

Sebenarnya CS: GO mempunyai pelbagai peta yang tidak kurang hebatnya. Misalnya cs_office, de_aztec, atau bahkan peta pertama yang dibuat oleh Minh Le dan Cliffe, iaitu cs_mansion yang kemudian diubah menjadi cs_estate.

Bagaimanapun de_dust2 nampaknya tidak ada gantinya sehingga ke hari ini.

Joab Gilroy menulis untuk Red Bull Esports mengenai pengalamannya membesar dengan Counter-Strike. Pada masa itu, ketika CS memasuki beta 6.5, peta Dust dan Dust 2 adalah dua peta yang paling banyak dimainkan oleh pemain.

Walaupun terdapat peta lain seperti cs_office, cs_italy, atau de_aztec, pemain nampaknya ramai yang menutup mata dan hanya mahu bermain de_dust.

Dave Johnston berkata: “Half-Life bukan permainan pertama yang saya mainkan. Permainan pertama yang saya modded adalah permainan kecil yang saya dapati di coverdisk majalah, yang disebut Deeplair.”

“Ia juga merupakan permainan berbilang pemain [multiplayers] kompetitif pertama yang saya mainkan. Ini adalah permainan 2D kecil dengan dua pemain, di mana anda mengemudi kapal selam di sekitar dan saling menembak.”

“Perkara yang mengejutkan saya ialah saya dapat memuatkan ‘peta’ permainan di Canvas (penyunting bitmap) dan mengubahnya, menambah batu dan rintangan baru di mana sahaja saya suka.”

“Jadi, tentu saja, saya mengubahnya untuk memastikan saya selalu menang apabila bermain di situ ketika bermain menentang adik adik saya.”

“Mungkin kerana Dust2 adalah peta yang ringkas tetapi sangat bagus. Walaubagaimanapun, popularitinya juga dibantu oleh fakta bahawa peta dust yang sudah popular.”

“Peta ini telah menjadi popular hingga sekarang juga mungkin kerana Dust 2 adalah kesinambungan yang menjadikan pemain CS dari pelbagai generasi berkumpul dan memikirkan ada satu peta sebagai zon selesa, walaupun peta itu mungkin bukan yang paling menarik, ” Kata Dave Johnston dalam wawancara ringkas dengan RockPaperShotgun.

Seiring dengan perkembangan, Counter-Strike dan Dust2 mendapat perhatian hebat dari para pemain. Doug Lombardi dari Valve mengatakan bahawa pada awal tahun 2000, 8,000 orang bermain CS.

“Tidak lama kemudian, seminggu kemudian jumlahnya meningkat menjadi 12 ribu, kemudian satu bulan kemudian menjadi 16 ribu. Melihat keadaan ini, ini bermaksud bahawa mesti ada sesuatu dalam komuniti. Itulah sebabnya pada masa itu kami dari Valve ingin tahu dan ingin mengundang kerjasama dari para pembangun Counter-Strike.”

Oleh sebab itu, pencipta game dari bilik hostel, Gooseman dan Cliffe direkrut oleh Valve untuk bekerja di Counter-Strike.

“Sangat mengagumkan apabila dapat bercakap dengan Valve pada masa itu. Kami mengidolakan mereka. Kami menyukai Half-Life dan kami juga menyukai Valve. ”

Sejak itu, populariti Counter-Strike meletup letup, digunakan untuk bersaing, bahkan mengganti populariti Quake sebagai permainan FPS kompetitif yang paling popular pada awal tahun 2000-an. Populariti ini membawa Counter-Strike ke peringkat seterusnya.

Malah sehingga ke hari ini counter strike masih bertahan dengan versi terkininya.

Baca yang lain

Cassano Anggap Leao Perasan Bagus

Antonio Cassano sekali lagi membuat kenyataan kontroversi, kali ini dia mensasarkan kepada Rafael Leao. Dia melabel pemain Milan itu sebagai pemain yang