Lelaki Ini Dibayar RM316,000 Setahun Kerana Tangannya Diguna Pada Banyak Iklan Besar Termasuk Jay Z

Share on facebook
Share on twitter
blank

Korang mungkin tak kenal mamat ni, namun korang pasti pernah tengok tangan dia  memegang cawan dalam iklan Starbucks dan bahkan menjadi sebagai tangan Jay-Z dalam iklan Samsung.

Nama model ini ialah Ray Martell Moore.

blank

Ray berkata: “Tidak ada yang cacat dengan tangan Jay-Z. Terutama apabila mereka meletakkan kamera di bahu anda. Anda tahu, mereka memerlukan wajahnya.”

“Itu tidak memerlukan tangannya untuk jenis perkara itu, jadi itulah sebabnya saya dipanggil.”

Ray telah bekerja sebagai model tangan selama 10 tahun sekarang. Untuk memastikan tangannya sentiasa siap sedia dirakam oleh kamera, Ray melembapkan tangannya 30 kali sehari dengan losyen dan mendapatkan sekurang-kurangnya dua manikur seminggu.

blank

Tetapi apa yang menjadikan tangan Ray begitu istimewa? Nah, warna tangan Ray sangat sesuai untuk penyuntingan iklan.

blank

“Kita semua mempunyai pelbagai warna yang berbeza. Jadi saya berfungsi dengan baik. Saya rasa warna ia “samar-samar” dalam. Mereka dapat mencerahkannya, atau mereka dapat menggelapkannya.”

“Jadi, yang membuat saya banyak bekerja sebenarnya adalah kerana tangan saya agak besar, tetapi tidaklah terlalu besar.”

“Saya dapat memegang telefon, terutamanya telefon saiz hari ini, dan tangan saya kelihatan semulajadi memegangnya. Ia tidak kelihatan terlalu kecil. Ia tidak kelihatan terlalu besar. Nampaknya ia adalah tangan yang sempurna untuk telefon.”

blank

Sebenarnya kerja kerja menjadi model tangan ni sangat sukar dan tak semudah yang kita semua sangkakan.

Ray menambah: “Kadangkala, anda diminta untuk melakukan beberapa posisi yang sangat tidak sukakannya, tetapi pada kamera kelihatan semulajadi. Ia kelihatan sempurna, dan hanya itu yang penting.”

Seterusnya untuk mengambil gambar yang sempurna kadangkala membuatkan Ray berada di lokasi selama 12 jam. Beliau berada dalam pengawasan yang ketat.

Ray menyatakan kadangkala menggunakan tangan terlalu lama memegang barang membuatkan tangannya seperti kebas dan sakit. Ray ada beberapa tip untuk mengurangkan masalah itu.

“Saya terus mengangkat tangan agar darah mengalir ke bawah, jadi saya tidak mempunyai terlalu banyak urat di tangan saya, jadi ketika saya membawanya ke dalam penggambaran, dan tangan kurang bergetar.”

“Kadang-kadang dalam iklan yang memerlukan tangan anda tidak bergerak, anda mesti benar-benar tenang dan melakukan kerja yang sangat teliti ini. ”

“Salah satu masalah saya pada awal dulu adalah minum kopi sebelum rakaman video. Itu tidak baik, kerana ketika tiba di set, benar-benar seperti, “Oh, oh, tangan bergeletar!”

“Dan saya harus, seperti, meletakkan semua zen saya ke saat itu. Oleh itu, terutamanya semasa saya membuat video atau perkara seperti itu, saya cuba untuk tidak minum kopi.”

Ditanya berapa kerap beliau melembapkan tanggannya.

“Wah, jika saya perlu mengira berapa kali saya melembapkan tangan dalam sehari, 30 kali sehari?”

“Saya mempunyai losyen di seluruh rumah saya, di tempat-tempat di mana saya tahu untuk mengingatkan diri saya.”

“Beberapa orang bercakap mengenai losyen dan minyak. Saya suka minyak. Tubuh kita secara semula jadi mempunyai minyak, jadi dengan menggunakan minyak organik yang sangat baik menambah minyak semula jadi itu, dan ia sangat bagus untuk, seperti, peremajaan kulit, penghidratan kulit, dan sekitarnya.”

Ray juga mempunyai manicurist, yang memastikan kuku berada dalam keadaan terbaik sebelum setiap penggambaran yang bernama Erica.

Selain itu Ray juga sangat berhati hati dengan kucing. Beliau akan cuba menghindari haiwan tersebut.

“Saya tidak boleh berada dekat dengan kucing. Cakar mereka terlalu tajam. Mereka beredar dari kamu “Nahh!”

“Dan korang akan berkata, ok, kau tak dapat [cakar] aku.”

“Dan kemudian anda akan melihat di belakang, dan darah akan keluar dari tangan anda, “Ahh, saya ni model tangan!”

“Dan anda fikir kucing akan faham. Tidak. Perkara lain yang mutlak jangan dilakukan sebagai model tangan adalah mencuci pinggan, sekurang kurangnya pakailah sarung tangan.”

blank

“Sabun atau bahan pencuci boleh menjadi terlalu kasar pada kulit.”

Ray pernah dicakar kucing dan dia melakukan sedikit touch up untuk memastikan warna kulitnya rata sekali lagi.

blank

Salah satu cabaran Ray adalah pendapatan. Beliau memiliki pendapatan yang tak menentu. Ini kerana kerja seperti beliau adalah freelancer.

Kadar bayaran yang beliau letakkan adalah antara $150 hingga $1,500 atau lebih dalam sehari.

Ray mengatakan bahawa dia pernah memperoleh sehingga $4,000 untuk satu pekerjaan sebelumnya. Kadang kala, pekerjaan muncul pada saat-saat akhir.

Ray telah bekerja sebagai model tangan selama 10 tahun, dia secara amnya menempah dua hingga tiga pekerjaan seminggu sekarang, yang menghasilkan lebih dari $75,000 pada tahun lalu sebagai model tangan.

“Saya masih terkejut. Kerana tidak ada yang mengatakan atau bercita-cita untuk,”Saya ingin menjadi model tangan ketika saya dewasa.”

“Anda tahu kan? Ia hampir pelik, tetapi kemudian anda bangga dengannya. Anda mula melihat tangan anda di seluruh tempat. Anda melihatnya di papan iklan. Anda melihatnya di majalah. Anda melihatnya di bas dan di seluruh tempat. Jadi, ya, anda berbangga dengannya.”

blank

Ray terkesan dengan wabak yang melanda dunia ketika ini. Ray menyatakan segalanya berhenti untuk beliau.

“Ketika wabak itu bermula, semuanya terhenti. Ia membeku. Tidak ada apa-apa.”

“Suatu ketika, saya fikir, setelah fasa satu hingga fasa dua, perlahan-lahan kerja mulai masuk. ”

“Hei, adakah kamu bersedia bekerja ketika wabak ini?”

“Kadang-kadang seperti, hanya akan ada tiga orang di lokasi. Jurugambar, anda, dan penata gaya.”

Ray menyatakan mereka kini melakukan pekerjaan dengan SOP yang ketat dan saling menjaga jarak.

What It Takes To Be A Hand Model

Hand models can make anywhere from $150 to over $4,000 per shoot.

Posted by Business Insider on Friday, 31 July 2020

Sumber: Insider

Baca yang lain