Frontliner Ini Anggap Kluster Baru (Overseas) Menjengkelkan, Rindu Geng Tabligh

Share on facebook
Share on twitter

Seorang frontliner bernama Mohd Afiq berkongsi rasa kecewa beliau dengan kluster baru Covid-19 di negara kita.

Dan beliau juga senada dengan Dr Sakinah Sulong yang menyifatkan kluster ‘turun dari kayangan’ kali ini sebagai biadap dan berlagak.

Malah ada di antara mereka mengeluarkan kata-kata kesat kepada petugas kesihatan termasuk memanggil frontliner dengan gelaran anjing.

Dr Sakinah Sulong juga mendedahkan bahawa sebelum ini mereka mengendalikan kluster tabligh, tetapi mereka memberikan kerjasama yang sangat baik.

Malah ada yang membelikan frontliner KFC tanda berterima kasih kepada mereka.

‘Kami Bukan Anjing’ — Doktor Dedahkan Beza Akhlak Jemaah Tabligh Dengan Mereka Yang ‘Turun Dari Kayangan’

Seorang lagi Frontliner menyatakan beliau sangat kecewa dengan kluster yang dilabel kluster dari oversea – mereka yang balik daripada melancong.

Menerusi satu perkongsian di Facebook, Mohd Afiq berkata:

Kluster baru yang menjengkelkan..

“Dulu setiap hari satu bas turun daripada tabligh dan madrasah. Diorang ni semua sangat mudah memberikan kerjasama.”

“Seronok terasa merawat diorang ni walaupun berpeluh-peluh dek PPE. Rasa macam rawat kawan-kawan kita yang sangat mesra dengan kita.”

“Sentiasa dengar azan berkumandang dalam wad. Bacaan al-quran hampir setiap masa.”

Rasanya hantu pun dah lari sebab zikir mereka

“Wad kusta lama yang penuh dengan cerita hantu pun rasanya hantu-hantu lari bertempiaran kerana pendinding semula jadi dek kerana akhlak dan zikir mereka. ”

“Hampir keseluruhannya sangat merendah diri, sentiasa memberi kerjasama yang terbaik. Tak pernah merungut.”

“Itulah Kluster TABLIGH..”

“Walaupun mungkin saya tak berapa setuju mereka di cop sebagai kluster tabligh dek kerana satu dua peserta yang pentingkan diri sendiri menyebabkan yang lain menjadi mangsa..”

“Tapi disebabkan zikir yang disebut semua maka nak buat macam mana.”

Kini kluster oversea pula

“Kini datang satu kluster baru. Diorang panggil kluster TURKEY/OVERSEA. Saya panggil kluster JENGKEL.”

“Bas kini datang daripada KLIA dan hotel-hotel. Diorang ni acah-acah jadi mangsa penyakit covid.”

“Padahal masa diorang pergi melancong, diorang tanpa segan silu papar gambar diorang melancong malah ada yang siap perli kata corona tiada kat tempat sejuk dan sebagainya.”

“Kadang-kadang terasa macam kita ni lebih kepada merawat sifat pentingkan diri mereka daripada merawat covid itu..”

“Dan mintak maaf cakap. Kluster ni lebih banyak demand.”

“Bila nak hantar ke wad macam wad kusta ataupun institut latihan, diorang ni demand taknak pergi sebab panasla, tidak selesa dan macam-macam lagi. ”

“Tu tak termasuk yang dok persoal kenapa nak amik darah la, kenapa tak amik swab awal la dan bila kita masuk untuk periksa diorang masing-masing sibuk dengan gajet. Kita ni macam endah tak endah je..”

“Bukan semua yang macam tu especially yang berada di luar negara atas urusan yang tak dapat dielakkan seperti belajar. ”

“Tetapi so far yang dapat sebab pergi melancong ni memang sangat menjengkelkan..”

“Saya faham. Mereka ni kebanyakan orang berada, ada kabel besar dan tak puas hati sedikit terus bawak ke atasan, di kuarantin pun di hotel-hotel.”

“Nak buat macam mana.. kene hadap jugak la untuk berapa bulan pulak yang mendatang. ”

“Kita ni pekerja kesihatan berapa ramai yang dah tak dapat jumpa mak ayah sebab kerja kita berisiko. ”

“Diorang ni plak datang dan tambah masa kita berjauhan. selamatlah bekerja semua.”

“Rindu geng tabligh.”

Perkongsian tersebut telah dikongsi semula lebih 27,000 kali. Realitinya, ini bukan masa nak menunjukkan ego.

Sebelum ini KKM juga menyatakan kekecewaan mereka apabila kluster terbaru ini ada yang berbohong dan memberikan maklumat tidak tepat tentang sejarah perjalanan dan kontak mereka.

Ianya akan menyukarkan usaha pihak KKM untuk menjejak rantaian jangkitan daripada kluster tersebut.

COVID-19: 5 Kematian Kerana Kluster Dari Itali, KKM Mahu Semua Transparen

Malaysia kini sedang dalam PKP, yang bertujuan untuk memutuskan rantaian wabak daripada terus merebak.

Baca yang lain

Trent Pemain Muda Terbaik EPL 2019/20

Bek kiri Liverpool, Trent Alexander-Arnold dinobat sebagai Premier League Young Player untuk musim for 2019-20. Trent Alexander Arnold menewaskan beberapa calon lain